ZALIM!!!.. Jangan khianati perjanjian


Semua orang tahu dan seluruh dunia tahu yang negeri Kelantan kini menjadi mangsa kedua selepas Terengganu dinafikan hak mendapat bayaran royalti petroleum.

Terengganu Darul Iman yang pernah diperintah oleh kerajaan PAS antara tahun 1999 hingga 2004 telah didiskriminasi kerajaan pusat mengenai hak royaltinya.

Jika tidak silap Awang seperti mana yang ‘apa orang kata’ sebelum-sebelum ini kerajaan PAS Terengganu pernah dapat sekali sahaja sebanyak RM400 juta lebih sikit pada bulan Mac 2000.

Selepas itu, orang kata kerajaan PAS Terengganu pun ‘dirompak’ dan ketua ‘perompak’ pun ‘sihir’ duit royalti itu dijadikan duit ‘ehsan’.

Masa itu, kuncu-kuncu yang di bawah ketiak ketua ‘perompak’ di Terengganu ini semua sokong dan amat setujulah. Malah, puak-puak ini yang syorkan. Apa lagi, ketua ‘perompak’ dan ‘penyamun-penyamun’ suka sakanlah.

Apa tidaknya, duit ehsan itu diwar-warkan untuk kepentingan rakyat, terus kepada rakyat…walhal, sebenarnya duit ehsan itu tiris, bocor dan tembus di pertengahan jalan dari Putrajaya ke Kuala Terengganu.

‘Dan Sebenarnya’…duit ehsan itu bukan masuk terus kepada rakyat tetapi masuk dalam poket ketua dan kuncu-kuncu ‘penyamun’ dan ‘perompak’ tadi.

Rakyat di kampung yang setia kepada ‘songkok hitam’ suka sangatlah sebab setahun sekali dapat RM300. Orang tua tak ada gigi suka nampak gusi dapat RM300. Orang muda-mudi suka sampai terlondeh seluar dapat RM300.

‘Dan Sebenarnya’….mereka lupa yang mereka itu ‘disembelih’ hidup-hidup setelah diberi makan kenyang-kenyang.

Kini giliran Kelantan pula yang terkena badi setelah disahkan negeri Cik Siti Wan Kembang itu sebenarnya ada minyak dan dapat royalti.

Sebelum itu, bermati-matian juga puak-puak yang setia di bawah ketiak ketua ‘perompak’ tu kata Kelantan tiada hak dapat royalti. Kelantan tak ada kena-mengena dengan duit itu.

Tiba-tiba, bila ketua ‘perompak’ kata Kelantan tak layak dapat wang royalty tetapi wang ehsan boleh setelah ‘disihir’.

‘Dan Sebenarnya’…tawaran pemberian ‘wang ehsan’ oleh Kerajaan Persekutuan kepada Kelantan bukti jelas hak royalti berpihak kepada negeri tersebut.

Awang teringat kata-kata yang tegas oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bahawa Kelantan berhak mendapatkan bayaran royalti dan bukan ‘wang ehsan’.

Katanya, kemelut hak menerima bayaran royalti petroleum di Kelantan boleh diselesaikan dengan mudah jika kembali kepada perjanjian asal.

“Royalti mudah sahaja jika kembali kita kepada perjanjian. Perjanjian yang dimeterai antara kerajaan negeri dengan pihak petronas.

“Balik kita kepada perjanjian dan Akta Kemajuan Petroleum 1974 yang dibuat di Parlimen.

“Kepada saya itu (royalti) tetap hak Kelantan dan jika Terengganu kepada Terengganulah mengikut perjanjian yang dibuat waktu itu,” ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menjelaskan bahawa negeri Kelantan berada di bumi Malaysia sewajarnya berhak mendapatkan royalti tersebut.

Menurutnya, jika Kelantan tidak wujud bersama Malaysia sudah pasti hasil petroleum tersebut menjadi milik negara lain.

“Sekarang negeri Kelantan berada di bumi Malaysia maka jadi hak (royalti) Kelantanlah.

“Jika ditakdir tidak ada Kelantan sudah tentu hasil itu akan menjadi hak negara lain dan bukan hak Malaysia,” jelasnya.

Menurutnya, begitu juga dengan Terengganu pernah mendapat royalti melalui perjanjian yang sama tetapi dinafikan.

Katanya, baliklah kepada perjanjian antara kerajaan negeri waktu itu dengan pihak Petronas.

“ Balik kepada perjanjianlah. Dalam perjanjian itu mengatakan jika ada apa-apa hasil petroleum dan gas sama ada di darat atau di laut. Maka, diserah kepada Petronas dan Petronas hendaklah memberi lima peratus kepada kerajaan negeri. Itu jelas dan tidak ada ‘duit-duit ehsan’ tetapi royalti,” tegasnya.

Menurutnya, apabila petroleum dijumpai dan pengeluarannya telah berjaya diusahakan pada tahun 1978, Petronas telah membayar wang tunai kepada kerajaan Terengganu.

Ini katanya, selaras dengan peruntukkan oleh Akta Kemajuan Petroleum 1974 serta menerima bayaran dua kali setahun pada setiap bulan Mei dan September.

Oleh itu, Awang harap kerajaan pusat insaf yang perbuatan ‘kepala-kepala’ pusat terdahulu itu salah dan satu ‘jenayah’.

Masalah itu berlaku dan terus berlaku disebabkan kerana dipengaruhi oleh fanatik politik dan bukan berdasarkan kepada konsep setia kepada perjanjian.

Kita orang Islam, ketua pusat pun mengaku orang Islam dan Islam kata jika kita mungkir kepada perjanjian dan hak orang kita salah. Kita boleh dikenakan caj ‘munafiq’, ’penipu’, ‘khianat’ dan termasuk dalam kategori penerima ‘Anugerah Tokoh Zalim 2010’.

RENUNG DALAM-DALAM….FIKIR MASAK-MASAK

1 comments:

yohteh berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top