Allah uji Awang kali ini


Assalamualaikum w.w.t; Salam untuk semua yang rajin mengikuti perkembangan semasa dan politik semasa bersama laman blog ini. Semoga anda semua tidak jemu dan bosan dengan laporan yang sering kali Awang utarakan untuk tatapan umum.

Ini kerana, Awang bukanlah seorang penulis blog yang terkenal dan hebat-hebat macam orang lain. Tetapi hanya berbekalkan semangat perjuangan dan dakwah. Awang pun ingat-ingat lupa sama ada kata-kata Hadis Nabi Muhamad SAW atau kata-kata dari Saidina Ali r.a mengenai ungkapannya…”Sampaikanlah walau pun satu ayat”. Maknanya, kita orang Islam kena sampaikan perkara baik kepada orang dan kena cegah jika ada kemungkarannya.

Semalam (14 Januari), Awang ‘call’ kepada P.A kepada Ketua Dewan Ulama’ PAS Pusat (Dato’ Harun Taib), iaitu Haji Hassan Wahid dan bertanyakan khabar Pesuruhjaya PAS Terengganu itu. Adakah telah keluar dari ‘berehat’ di HSNZ.

Jawapan yang Awang terima belum lagi dan sudah genap seminggu dia (Ustaz Harun) ‘berehat’ di sana kerana masalah kesihatannya terganggu sebelum ini.

Awang kata, Insya’Allah tidak lama lagi sembuhlah dan boleh keluar dari hospital dan teruskan perjuangannya.

Oleh kerana, dia (Ustaz Harun) ‘orang besar’ maka duduk wad pun ada ‘kelas’ dan bertaraf VIP agaknya. Bahkan, Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said pun datang melawatnya di HSNZ. (foto di atas)

Jadi apa yang Awang hendak khabarkan di sini bahawa sakit boleh menyerang siapa sahaja. Sakit akan terkena kepada semua orang sama ada tuan, muda, besar, kecil, lelaki, perempuan, Melayu, Cina, India dan sebagainya.

Semua yang bernama makhluk manusia akan sakit dan disakitkan. Tinggal laginya kepada orang Islam sebagai ujian dari Allah SWT dan kepada orang yang tidak beriman sebagai bala bencana.

Kita orang Islam sakit dapat pahala dan akan mengurangkan dosa-dosa masa lalu serta membawa keinsafan supaya kita beringat. Duduk sama tinggi dan berdiri sama rendah…dan yang membezakan kita ketaqwaan kepada-Nya.

‘Dan Sebenarnya’….Awang sejak lebih sebulan lalu tidak berapa segar belah mana. Kadang-kala sihat dan kadang-kala tidak sihat. Kadang siang hari segar dan malam hari deman. Kadang malam segar siang hari deman.

Awang telah pun ambil ubat di klinik biasa dan klinik homeopati tapi tidak juga berkesan balah mana lagi. ‘Dan Sebenarnya’ bukan Awang takut hendak ke hospital tetapi banyak yang difikirkan.

Sebabnya, jika Awang ke hospital bimbang akan ‘ditahan’ dan diwadkan. Masalahnya, komitmen kerja masih banyak dan Awang sebagai ketua keluarga memikirkan kesusahan ‘anak-buah’ di rumah.

Bukan ‘zaujah’ (isteri) Awang tidak tegur dan nasihat supaya pergi ke hospital untuk ‘check’…tapi Awang buat degil kerana semua itu. Anak-anak sekolah akan bermasalah jika Awang tidak ada di rumah untuk urusan persekolahannya.

Rasanya, sudah ‘berbuih’ disuruhnya ke hospital dan jawapan Awang pula ‘esok-esoklah’ dan ‘esok-esoklah’…insya’Allah.

Dan Sebenarnya….isteri Awang pun ‘sakit’ juga sejak beberapa bulan ini. Pertama, sakit orang ‘berbadan’ dua. Alahan dan sebagainya sudah biasa tetapi ‘menyakitkan’.

Kedua, sakit urat-saraf dan sendi yang akhir-akhir ini nampak semakin menjadi-jadi. Doktor homeopati kata kerana terlalu banyak ‘asid’ dalam badan yang berkumpul dan tidak seimbang.

Manakala, seorang dua lagi anak-anak Awang juga ada yang bergilir sakit deman, cirit-birit dan sebagainya. Semua itu berlaku dalam masa ini dan sebulan dua ini.

‘Dan Sebenarnya’…semua itu Awang anggap sebagai ujian dari Allah Ta’ala untuk Awang selaku hamba-Nya. Awang terima dengan sabar dan tabah, Insya’Allah.

Cuma…hari ini (Jumaat-15 Januari) dan sejak kelmarin (Khamis-14 Januari)…Awang rasa semakin tidak selesa dan malamnya ‘diserang’ sedikit deman, sakit tekak, sakit kepala dan batuk lagi.

Batuk yang Awang kena sudah hampir dua bulan dan puncanya ‘pantang’ terkena asap rokok oleh perokok-perokok yang membazir dan menyusahkan orang lain.

Oleh kerana, lamanya Awang ‘diserang’ batuk-batuk hingga kadang kala dan sekali-sekala macam ‘berdarah’…dan mungkin berlaku luka-luka dalam tekak.

‘Dan Sebenarnya’…apa yang hendak Awang maklumkan disini. Hari ini selepas Jumaat (15 Januari) Awang akan ke hospital untuk ‘check’ tahap kesihatan Awang.

Sekiranya, selepas 24 jam dan catatan pada blog ini ‘apaorangkata.blogspot.com’ ini tidak berubah. Maknanya, kemungkinan Awang ‘ditahan’ di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) buat seketika.

Awang janji selepas itu akan disambung kembali catatan, kritikan seperti biasa dan doakan semoga Awang cepat sembuh 100 peratus untuk meneruskan perjuangan ini.

SEKIAN JUMPA SEMULA…..RENUNG & FIKIR

3 comments:

amdang81 berkata...

Siannya ke awang.. semoga Allah segera sembuhkan awang, dan awang dapat kembali menulis di dunia maya ni untuk mendedahkan kezaliman, bercerita tentang kebenaran dan seterusnya menegakkan keadilan melalui tulisan-tulisan awang yang tajam.

Kalu awang lekat kat hospital tu, awang mintak la katil sebelah Us Harun. Senang ambe nak g melawat. Sekali lawat 2 orang terus.

su ha berkata...

orang nama awang memang degillll.

amdang81 berkata...

betul gok tu suha.. orang nama awang ni degil. :)

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top