“Saya akan dedahkan”-MB Terengganu



BETUL ke Dato’…eh, MB….eh, Yang Amat Berhormat…eh, Ustaz….eh, Tuan Haji….apa yang diperkatakan semalam (13 Januari 2010) di Wisma Darul Iman.

MB kita ini beritahu kepada para wartawan yang dia (Ahmad Said) akan dedahkan hasil keputusan hasil laporan ‘bedah-siasat’ kes bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh di Kompleks Sukan Gong Badak, Kuala Terengganu.

Semua orang tahu dan seluruh dunia tahu sebab mungkin tidak pernah berlaku sebelum ini dalam dunia pada tahun itu.

Sesuailah dengan hasrat dan cita-cita mantan MB Terengganu yang lalu, Dato’ Seri Idris Jusoh yang mahu ‘Memahat Sejarah Mencipta Tamadun’. Tapi yang dia (Idris) buat dan kerajaan (BN) buat bukan ‘memahat’ tetapi ‘meruntuh’ sejarah.

Kali ininya bukan apa….Awang sudah dengar cerita ‘apa orang kata’ bila MB kita ini kata sanggup hendak dedahkan. Siapa yang bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan. Orang rata-rata ‘dok caya’ (tidak percaya) dan itu cakap orang politik depan orang surat khabar saja.

Tapi, Awang harap sangat Haji Mat (Ahmad Said) kita ini bila sudah balik Mekah…dia (MB) tidak cakap bohong lagi. Harap dia sudah insaf dan sudah dapat ‘haji mabrur’ dan bukan ‘haji marlboro’ dan boleh jadi dia (Ahmad) bila status ‘haji’ jadi baiklah hendaknya.

Awang tidak suka sangat buruk sangka pada orang kecuali orang itu benar-benar buat perkara tidak betul dan terpaksalah Awang kata untuk tolong dia. Tolong supaya dia jadi baik dan tidak buat benda yang tidak betul lagi.

Sebab, dengar ceritanya…Haji Mat kita ini sekarang pun sudah baik-baik dengan Ketua Dewan Ulama’ PAS Pusat. Semua orang cakap MB kita ini boleh ‘gi’ (ada konteks) dengan Pesuruhjaya PAS Terengganu.

Baguslah tu…kata orang bila kita berkawan dengan penjual minyak wangi kita pun bau sedap dan jika kita berkawan dengan penternak ayam kita pun bau busuk.


Jadinya, semalam (13 Januari) MB, Dato’ Ahmad Said memberi ‘jaminan’ tidak akan menyembunyikan mana-mana pihak yang bertanggungjawab terhadap punca bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh pada 2 Jun 2009, lalu.

Kata beliau, pihaknya tidak akan menyembunyikan sebarang laporan ‘bedah siasat’ kes bumbung stadium runtuh yang dilakukan oleh 10 penyiasat bebas tersebut.

“Kita (kerajaan) ‘tak dok’ (tiada) masalah, kita nak tahu puncanya dan buat apa disembunyikan.

“Biasalah, kelemahan ini kita (kerajaan) perlu dedahkan demi kebaikan masa depan supaya semua pihak mengambil iktibar terhadap apa yang berlaku ini.

“Kita (kerajaan) tidak mahu sembunyikan ‘sampah sarap di bawah permaidani’ ini untuk masa depan Negara kita, imej kita, imej kerajaan negeri.

“Siapa bersalah kita (kerajaan) kena dedahkan. Kalau tidak susahlah,” jelasnya kepada pemberita selepas Majlis Taklimat Pejabat Tanah dan Galian, di Wisma Darul Iman, 13 Januari lalu.

Katanya, kerajaan negeri tidak mempunyai masalah untuk mengumumkan keputusan tersebut kerana rakyat berhak mengetahui perkara itu demi kebaikan semua pihak.

‘Haji Mat’ kita ini terpaksa jawab lagu tu sebab hendak jawab cadangan Arkitek Prinsipal Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Senibahri Arkitek, Raja Datuk Kamarudin Bahrin Shah Raja Ahmad Shah minta kerajaan negeri menyiarkan laporan penuh berhubung siasatan insiden bumbung stadium berharga RM280 juta yang runtuh tersebut.

Katanya, selagi laporan penuh tidak dikemukakan dan selagi itulah rakyat akan tertanya-tanya mengenai pihak manakah yang bertanggungjawab dalam kejadia tersebut.

Umumnya, siasatan terhadap insiden tersebut mendapati tiga punca utama yang menyebabkan berlaku keruntuhan bumbung berkenaan iaitu reka bentuk bahagian bumbung yang tidak mengikut spesifikasi bangunan, kualiti bahan binaan digunakan serta pengawasan yang lemah ketika stadium tersebut dibina.

Cuma Awang harap jangan pula MB kita nanti dia beri laporan kepada rakyat yang kurang cerdik seperti ahli-ahli ‘$$$$’ dan kata bumbung stadium itu runtuh kerana ‘Ultraman dengan Rasaksa’ yang ‘duk’ berlawan dalam stadium pada pagi yang ‘memahat dan meruntuh sejarah’ itu.

RENUNG JANGAN DOK RENUNG, FIKIR JANGAN DOK FIKIR

1 comments:

su ha berkata...

Beranike Dato MB kita tu?

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top