Selamat Hari Jadi Ke-35




SELAMAT hari ulang tahun ke-35, Abang ucapkan kepada kamu yang merupakan anak ketiga dari lapan adik-beradik dalam keluarga kita. Hari ini, kamu Khairul Kamal bin Mohmad telah genap mencapai usia tersebut pada 24 Januari 2010 yang lalu.

Inilah, kali pertama Abang ucapkan kepada adik-adik sejak lebih 30 tahun kita sama-sama hidup di atas dunia ini.

Cuma ‘apa yang penting’… bukan sambutan dengan kuih-muih atau kek berlilin yang perlu kita raikan. Tetapi doa selamat serta harapan yang ‘menggunung’ lebih diutamakan.

‘ma’…adalah panggilan mesra kita adik-beradik. Jika dikenangkan masa lampau memang kamu adalah seorang adik yang paling nakal dan bermasalah.

Kata orang tua-tua… Kamal (ma) ni dok 'makang ssaman' dan di zaman budak-budak dulu seorang yang kuat makan serta agak degil.

Tapi, Abang tidak lupa oleh kerana kita berdua sahaja anak lelaki yang besar dan hampir sama saiz, malah mu lebih besar dari Abang.

Kita selalunya bermain ‘perang-perang’ atau ‘gusti’ tetapi selalunya berakhir dengan tangisan atau berbaloh. Kita selalu bergaduh adik-beradik semasa di zaman kanak-kanak.

Kini bila sudah dewasa…kita tidak pernah berbalah lagi. Kata orang tua-tua, jika di zaman budak-budak kita selalu bergaduh dan bila besar payah bergaduh atau bermasam muka.

Pada coretan UCAPAN SELAMAT HARI JADI untuk mu ini. Satu Abang hendak pesan jika boleh mu ‘STOP’ dari ‘MEROKOK’.

Merokok tidak baik untuk kesihatan dan yang paling Abang tidak suka dan benci kepada sesiapa sahaja yang merokok di depan Abang. Jika boleh mahu sahaja Abang ‘sumpah-sumpah’ biar jadi 'kambing'.

Ini kerana, 'kambing' tidak makan daun tembakau atau hisap rokok tetapi manusia lebih teruk daripada 'kambing'.

Bencinya Abang pada rokok bukan kerana nama rokok, dan bukan benci kepada kawan-kawan yang merokok. Kawan tetap kawan…lawan tetap lawan.

‘Dan Sebenarnya’…kerana asap rokok jugalah Abang terpaksa berehat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) baru-baru ini selama lima hari. Bukan kerana Abang merokok tetapi kerana terkena asap rokok orang.

Bahaya rokok sangat banyak hingga terpampang dikotak-kotak rokok. Tetapi si perokok langsung tidak insaf dan berkesan.

Bahaya asap rokok juga kepada anak-bini kita jika yang ada anak-binilah. Sebab itu, Abang secara peribadi sangat anti dan tidak suka kepada si perokok di hadapan Abang.

"Dan Sebenarnya'....peratus untuk seseorang itu payah dapat anak dan zuriat lebih tinggi kepada seorang perokok. Ianya boleh 'membunuh' benih-benih kita.

Sebab itulah,dalam keluarga kita mungkin Abang antara orang yang paling kaya dengan anak-anak tetapi bukan kaya harta-benda atau wang ringgit.

Kaya dengan anak ini mungkin boleh membawa kesenangan kepada kita suatu masa kelak setelah kita semua tua-baka.

Oleh itu, harap mu fikir dan fikir dan buat keputusan apakah ada kebaikan atau tidak dengan hidup merokok.

Ok, Abang berhenti dahulu tulisan ini dan akan disambung semula. Abang kena keluar ada temujanji dengan orang.-Sekian Jumpa Lagi

RENUNG-RENUNG & FIKIR-FIKIR ORANG TERSAYANG

2 comments:

abu muaz berkata...

betul awang. aku pun benci jugok . asapnya aku tak tahan.

kapak raja berkata...

abg awang..ambe dulu perokok sekang dah stop tapi masih dikelilingi perokok......

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top