Awas!! Umno lebih bahaya dari ular


Baru-baru ini, seorang aktivis PAS di Kemaman cederanya agak parah juga apabila tangan kanannya dipatuk oleh seekor ular sudu senduk.

Awang berkesempatan juga untuk melawat mangsa patukan ular berbisa itu di Hospital Besar Kemaman pada 23 Januari 2010 lalu.

Beliau ialah Mohd Ridhuan Abdul Rahman, 52, dari Kampung Mak Cili, Kemaman yang kini sedang menerima rawatan di hospital berkenaan..

Katanya, pengalaman tangan dipatuk ular berbisa merupakan suatu pengalaman pahit yang julung kali dialami sejak berkhidmat dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB) Kemaman.

Menurutnya, kejadian tersebut berlaku di tempat kerja di Bukit Kemuning, Kijal ketika sedang melakukan kerja-kerja pemasangan tiang TNB.

"Satu pembedahan kecil terpaksa dilakukan untuk membuang kesan gigitan berbisa yang menyebabkan tangan membengkak dan bernanah.

“Alhamdulillah, keadaan saya semakin pulih, selamat dan tidak membimbangkan," ujarnya.

Menurutnya, pengalaman ketika diambang maut akibat tangan dipatuk seekor ular sudu senduk tidak mematahkan semangat untuk meneruskan khidmat sukarela kepada parti.

Kebetulan yang bawa Awang ke hospital terbabit ialah, Pengarah Majlis Tindakan Dun (MTD) Chukai, Hanafiah Mat yang juga bekas calon PAS bagi Dun Chukai dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 lalu.

Katanya, Haji Ridhuan merupakan seorang aktivis PAS yang banyak membantu kerja-kerja parti terutama dibahagian taknikal elektrik.

"Saya doakan semoga beliau (Ridhuan) cepat sembuh dan selamat. Saya ucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat membantu beliau terutama para doktor di hospital ini," ujarnya.

Menurutnya, ujian dalam perjuangan Islam bukan sahaja kesusahan menghadapi musuh politik tetapi pengorbanan masa, harta benda dan nyawa.

‘Dan Sebenarnya’…mungkin orang lupa atau terlupa kerana pada Awang ada lagi sejenis ‘haiwan’ yang lebih bahaya dan berbisa dari seekor ular yang berbisa itu.

Rasa-rasanya, sebisa-bisa ular jika orang yang beriman dan soleh kena patuk dan ditakdirkan mati atau meninggal akan dia dunia yang fana ini. Maka, matinya itu boleh jadi mati syahid.

Jika tidak syahid besar dapat juga syahid kecil (dunia) kerana terlibat kemalangan namanya dan sempatlah juga mengucap barang kalinya.

TETAPI…jika mana-mana makhluk di dunia ini yang terkena dengan sejenis ‘haiwan’ iaitu ‘Ular Makan Nasi Orang’ (UMNO) ada orang kata tidak bau syurga.

Bukan Awang kata tetapi tolong sampaikan apa yang orang kata tentang bahayanya ‘Ular Makan Nasi Orang’ ini.

Sebab itu, jika tidak silap Awang ada orang beritahu Awang tentang satu kata-kata Tok Guru Rusila 20 tahun lalu. Apa yang disebut orang dengan ‘AMANAT HAJI HADI’.

Tapi kali ini Awang tidak berniat hendak ulas panjang lebar tentang amanat tersebut dan mungkin di lain hari, Insya’Allah.

Apa yang orang kata, jika terkena patukan ‘Ular Makan Nasi Orang’ itu bisanya tidak ada ubat. Sebab, bisa itu akan memutuskan segala urat saraf aqidah orang Islam…Nauzubillah.

Apa pun Awang mintalah sesiapa yang terbaca tulisan ini fikir betul atau tidak betul tentang bahayanya ‘Ular Makan Nasi Orang’ itu.

RENUNG DENGAN MATA HATI…. FIKIR DENGAN AKAL WARAS

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top