‘Hishammuddin 1 Najib 1’ suspek ‘serang’ Awang?



Assalamualaikum w.w.t;-
Salam Untuk Semua = Salam For All

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT kerana dengan limpah rahmat-Nya kini Awang kembali pulih dan selamat. Sebagaimana yang pernah Awang nyatakan pada tulisan terakhir pada 15 Januari 2010 (Jumaat) lalu…jika blog ini (apaorangkata.blogspot.com) tidak berubah selepas 24 jam pada 15 Januari lalu. Maka, sah Awang akan ‘ditahan’ di Wad Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

‘Dan Sebenarnya’… ramai di kalangan member-member Awang yang baca tulisan itu tidak percaya akan kata-kata itu. Mereka ingat Awang main-main sahaja.

‘Dan Sebenarnya’…. Awang memang sakit pada hari itu dan sebelum hari itu. Cuma, Awang buat-buat ‘tahan’ sambil telan ubat-ubatan klinik biasa. Oleh kerana, hari itu doh tak tahan sangat. Maka, Awang ambil keputusan untuk ‘serah diri’ kat HSNZ.

Secara ringkasnya, Awang tiba di bahagian kecemasan jam 4.30 petang dan dihantar oleh seorang teman Encik Abdul Malik Chik namanya. Setelah diperiksa dan dibuat X-Try doktor buat keputusan untuk ‘tahan’ Awang bagi pemeriksaan lanjut.

Masuk air sebotol dan ubat anti-biotik mulanya di tempatkan di Wad 7CD dan selepas beberapa jam diberitahu akan dinaik ke Wad 8A Tanjung di tingkat 8 HSNZ.

Ketika di Wad 7CD seramai tiga orang doktor yang memeriksa Awang iaitu Dr Noor Hamidah, Dr Julia dan Dr Asmah.

Sekitar jam 11.15 malam, barulah Awang dipindahkan ke Wad 8A Tanjung dikatil nombor 10 dan diletakkan di bawah pengawasan ciri-ciri penyakit Influenza A ‘H1N1’ (Cubical ILI).

Kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata seramai 355 pesakit baru dengan gejala serupa Influenza (ILI) telah dimasukkan ke hospital antara tempoh 10 hingga 16 Januari 2010 lalu.
Tetapi katanya, dalam tempoh yang sama juga 339 kes telah discaj keluar, selamat serta tidak merbahayakan pesakit.

“Jumlah kes ILI yang masih dirawat di seluruh Negara sehingga Sabtu (16 Januari) lalu sebanyak 341 kes di 43 buah hospital kerajaan.

“Daripada jumlah itu hanya 25 pesakit atau 7.3 peratus merupakan kes Influenza A (H1N1) yang disahkan melalui ujian makmal,” ujarnya dalam satu kenyataan 20 Januari lalu.

Mujurlah, Awang tidak terlibat secara sah dengan penyakit H1N1 yang sebenarnya dan cuma suspek sebab kes deman dan batuk yang agak panjang.

Tetapi mungkin, Awang termasuk dalam jumlah angka yang disebut oleh pengarah tadi dan discaj keluar bebas.

Pengalaman Awang ketika ‘ditahan’ diwad HSNZ setiap beberapa jam sekali pihak doktor dan jururawat akan datang dan ambil darah, masuk ubat antibiotik dan ambil tekanan darah.

Bermula 16 Januari (5.50 pagi) tekanan darah Awang o.k dan deman telah hilang cuma masih batuk-batuk berkahak laginya. Tapi ‘check’ tekanan darah berterusan.

Di Wad 8A, Awang diperiksa pula oleh Dr Rasidah dan Dr Rabiatul Aida walau pun sebenarnya Awang dibawah pengawasan dua doktor Pakar Perubatan HSNZ iaitu Dr Liyana dan Dr Tarmizy.

‘Dan Sebenarnya’…terima kasih Awang ucapkan kepada isteri tersayang (Wan Sabariah) yang banyak bersabar walau pun Awang tidak benarnya secara langsung untuk ‘ditunggu’ (dijaga) kerana masalah kesihatannya. Tetapi dia (isteri) gagah juga datang melawat waktu rehat bawa bubur nasi dan ikan goreng.

‘Dan Sebenarnya’….’zaujah’ (isteri) Awang pun tidaklah sihat 100 peratus macam orang lain sebab itu Awang tidak minta sangat untuk datang kerana kebetulan ada seorang dua lagi anak-anak yang kurang sihat di rumah.

Terima kasih kepada emak dan ayah dikedua-dua belah pihak serta adik-beradik yang datang dari jauh dan dekat untuk melawat Awang. Cuma satu pesanan mereka semua supaya Awang cukup rehat dan berehat buat sementara.

Begitu juga dengan kawan-kawan seperti penulis blogger Buletinonline, SM Noor dan Pengerusi DAP Terengganu, Encik Ng Chai Hing serta rakan-rakan dari agensi tertentu seperti Tuan Zainal dan Tuan Ridhuan.

Pimpinan PAS juga ada menjengah seperti Ketua Kebajikan PAS Terengganu, Ustaz Abu Bakar Abdullah, wakil Adun Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi iaitu (Cikgu Man dan Hj Mohd Nor), Presiden Sisbakti, Ustaz Saiful dan wakil Yakep, Tengku Shamsul, Haji Wan Mohd Danim (Hj Wel) dan Asri Ismail.-GAMBAR LAMPIRAN II

‘Dan Sebenarnya’…tidak lupa juga kepada teman-teman dari Kelab Wartawan Terengganu (Kawat) seperti Timbalan Presiden Kawat, Haji Rizal, Kak Shima (Berita Harian), Shamsiah (Bernama), Suhaimi Ahmad (Penerangan), Mijal (Bernama), M.Murali (Star), Rita dan Aida (UKOM).-GAMBAR LAMPIRAN 1

Sepanjang tempoh lima hari berada di HSNZ dan ketika menerima rawatan tersebut ada juga pengalaman Awang yang diberi ubat mungkin tidak sesuai kerana menyebabkan naik darah secara mendadak.

Akhirnya, Awang terpaksa buat tindakan sendiri tidak makan ubat hospital yang dibekalkan tanpa pengetahuan doktor terbabit. Awang telah minta seorang sahabat yang jadi doktor HPA di Chabang Tiga iaitu Syed Alwi supaya bekalkan Awang dengan ubat HPA.

Alhamdulillah, tekanan darah turun dan Awang dibenarkan balik walau pun terpaksa ditambah satu hari lagi kerana tekanan darah naik sebelum Awang mengambil ubat HPA.

Rupa-rupanya, Awang diberi ubat suspek penyakit H1N1 iaitu jenis OS75 (Selsema Babi) dan ubat ini tidak sesuai dengan Awang sebab Awang mungkin bukan berpenyakit tersebut barang kalinya.

Gara-gara ubat itu, tekanan darah naik tidak mahu turun dan penawar HPA dapat selesaikan masalah tersebut dan Awang boleh keluar hospital pada 19 Januari 2010 lalu.

Sekadar ini sahaja cerita serba ringkas dan akan Awang sambung lagi tulisan ini kerana banyak bahan story yang boleh Awang kutip sepanjang tempoh lima hari direhatkan di tingkat 8 HSNZ.

Macam-macam cerita dan ‘Macam-macam Ada’ yang akan Awang terjemahkan kisah-kisah sedih dan sukaduka para pesakit lain yang Awang lihat dengan mata hati Awang.

Sekian, jumpa lagi…

RENUNG UNTUK KEBAIKAN…FIKIR YANG TERBAIK

2 comments:

su ha berkata...

ingatkan ditahan di kamunting awang. Apapun moga awang sembuh sepenuhnya untuk kembali berkarya.

norrie berkata...

Alhamdulillah.Dah boleh smbung semula kerja ye.Ingat2 lain kali jangan d biar sakit tu melarat. ingat2 org yg tersayang....salam adinda dan keluarga untuk Awang dan keluarga.

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top