‘Islam dan Demokrasi’-DSTG


SALAM Demokrasi…., hari Awang tidak sempat hendak tulis isu-isu terkini. ‘Dan Sebenarnya’ Awang kurang segar belah mana sejak hampir sebulan lebih ‘doh’. Sebelum ini, kadang-kala badan panas-sejuk pada sebelah malamnya.

Tapi yang utamanya, masalah batuk ‘dok’ baik-baik hampir dua bulan. Ubat makan ‘doh’, klinik pergi ‘doh’…tengoklah sehari dua ni kena pergi klinik semula agaknya.

‘Dan Sebenarnya’…Awang yang sensitif dengan asap rokok. Tapi apa hendak buat kawan-kawan semuanya ‘perokok’ dan kadang-kala kita meraikan juga dengan cara sindir-sindir. Tapi kena yang ‘reti’ tidak apa…yang ‘dok’ reti habis ceritalah.

Awang jika kena asap rokok dan asap itu masuk sampai ke dalam perut…gerenti akan kena ‘batuk-batuk’ dan paling kurang dua bulan baru boleh baik. Pergi klinik pun ‘dok’ akan baik selagi ‘dok’ cukup dua bulan…biasanyalah.

Ok, kita tinggal bab itu..kali ini Awang cuma hendak bawa sikit hal demokrasi di negara kita. Tapi bukan Awang yang hendak buat ulasan cuma kita hendak tengok apa kata Tok Guru Presiden PAS.

‘Dan Sebenarnya’….sangat panjang huraian yang dibuat oleh Dato’ Seri Tuan Guru ini hingga dibukukan dan kini berada dalam pasaran. Harga, Awang ingat-ingat lupa jika tidak silap antara RM15.00 hingga RM20.00 sahaja.

Jadi kali ini, Awang ambil sikit-sikit kata-kata ampunya diri tuan buku yang bertajuk “Islam dan Demokrasi” dan jika hendak lebih jelas kena belilah dan bacalah.

“Apabila demokrasi barat memisahkan undang-undang dengan spiritual, ia menafikan cara hidup manusia normal.

“Berbanding dengan sistem Islam yang berasaskan elemen spititual, demokrasi barat lebih dilihat sebagai penindas golongan lemah dan menghakis hak mereka dalam politik.

“Golongan yang berkuasa pula memonopoli undang-undang dan melaksanakannya mengikut kehendak mereka.

“Islam memberi hak kepada rakyat bagi melaksanakan tanggungjawab dalam urusan pemerintahan.

“Rakyat memainkan peranan dalam urusan kepimpinan dengan ketaatan tidak mutlak terhadap pemimpin.

“Kini, demokrasi Islam memberi hak bersuara kepada rakyat yang menjadi kewajipan dalam pemerintahan negara yang merdeka,” kata Ustaz Abdul Hadi Awang.

Oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang


BACALAH DENGAN NAMA TUHAN-MU

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top