‘Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan’



SEKITAR jam 8.00 malam (22 Januari), Awang menerima satu Sistem Pesanan Ringkas (SMS) yang ditulis “Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, mangkat pada jam 7.15 malam ini di Hospital Pakar Puteri Johor Bahru-ALFATIHAH”.

Sejenak selepas itu…Awang teringatlah satu ungkapan yang agak popular iaitu “Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu Disembahyangkan”.

Ungkapan tersebut sebenarnya memberi peringatan kepada manusia yang masih hidup dan belum ‘mati’ supaya segera menunaikan perintah Allah SWT kepada orang yang beragama Islam.

Sebabnya, mutakhir ini semakin ramai manusia yang mengaku Islam tetapi tidak sembahyang, mengaku Islam tetapi berjudi, mengaku Islam tetapi ‘kaki maksiat’ dan sebagainya.

Kepada manusia yang telah meninggal dunia selesai masalahnya di dunia tetapi di akhirat belum tentu selamat dan aman sentosa kecuali tergolongan di kalangan orang-orang yang beriman, bertaqwa serta beramal soleh.

Hari ini, umat Islam di seluruh dunia serami 1.5 bilion orang tetapi adakah semua itu Islam sebenar mengikut perintah Allah Ta’ala atau sekadar Islam baka.

Awang rasa yang ramainya Islam ‘baka’ dan keturunan kerana datuk-nenek dan moyang mereka Islam. Maka, dia pun mengaku Islam meski pun tidak menunaikan tanggungjawab sebagai seorang muslim.

Kembali kita kepada Almarhum Sultan Johor, baginda mangkat pada usia 77 tahun selepas memerintah hamper tiga dekad lalu.

Awang difahamkan, jenazah baginda akan disemadikan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah pada 2.00 petang (Sabtu-23 Januari) esok.

Menurut ceritanya, baginda dikejarkan ke Hospital Pakar Puteri, pagi tadi kerana gering.

Baginda meninggalkan Sultanah Johor, Sultanah Zanariah serta dua putera dan lapan puteri iaitu Tunku Mahkota Johor Tunku Ibrahim Ismail, Tunku Puteri Johor unku Hajah Kamariah, Tunku Besar Tunku Zabedah Aminah, Tunku Hajah Azizah minah Maimunah, Tunku Hajah Mariam Zahrah, Tunku Norani, Tunku Maimunah smailiah, Tunku Bendahara Johor Tunku Abdul Majid Idris Ismail, Paduka Puteri unku Muna Najiah dan Tunku Aminah Kalsom Masera Marian Zahirah.

Baginda yang diputerakan di Istana Semayam, Johor Bahru pada 8 April 1932, dimasyhurkan sebagai Sultan Johor pada 11 Mei 1981.

Tiga tahun kemudian pada 15 November 1984 baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong kelapan.

Baginda Sultan Iskandar dilantik Tengku Mahkota Johor pada 8 Mei 1959 berikutan kemangkatan nendanya, Almarhum Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar di London.

Pada Disember 1966, baginda dilantik Raja Muda Johor oleh ayahanda baginda dan turut menceburkan diri dalam bidang perniagaan dengan menubuhkan beberapa syarikat seperti Mados Enterprises dan Mados-Cito-Daiken.

Pada 11 Mei 1981, baginda dilantik Pemangku Raja selepas Sultan Ismail gering dan dimasyhurkan sebagai Sultan Johor keempat dalam sejarah Johor moden.

‘Dan Sebenarnya’…Sesungguhnya….setiap yang hidup pasti akan merasai mati dan semua makhluk Tuhan di atas muka bumi ini akan mati antara cepat dengan lambat sahaja.

Allah SWT menjadikan manusia supaya memperhambakan diri serta mentaati segala perintah-Nya.

Setakat ini, belum ada manusia yang berani mendakwa akan menongkah langit dan terus hidup di atas muka bumi ini.

Cuma antara sedar atau tidak sedar perintah Allah Azzawajalla itu selalu diingkari serta bertindak seolah-olah dia tidak mati-‘Nauzzubillah…’

Oleh itu, wahai pemimpin-pemimpinku sekalian. Baik pemimpin Melayu bersongkok atau pemimpin Melayu berjubah. Ketika kamu berada ‘di atas’ maka jenguk-jenguklah orang ‘di bawah’.

Jenguk ke bawah supaya kamu dapat melihat dengan jelas bagaimana kehidupan serta kehendak orang di bawah. Tetapi bukannya diminta kamu menjenguk sambil meludah ke bawah.

Jadikan, jasad kenalan kamu yang kaku terbujur itu sebagai suatu iktibar dan peringatan agar menghisab diri sendiri. Apakah kita telah berada di landasan yang betul dan tepat.

Atau kita masih lagi berada di bawah slogan retorik yang dicipta setiap kali nakhoda bertukar tangan kononnya ‘rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ serta ‘merakyatkan pembangunan’.

Beringat-ingatlah sebelum sakit dan beringat-ingatlah ketika segar. Pengalaman Awang ketika ‘berehat’ di tingkat 8 Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) boleh diambil peringatan.

Meski pun sedang sakit serta menerima rawatan dari doktor. Majoriti para pesakit yang beragama Islam didapati tidak menunaikan perintah Allah SWT.

Ringkas ceritanya, ramai yang tidak bersembahyang meski pun si pesakit itu bukanlah tergolong di kalangan langsung tidak sedarkan diri. Jika ke tandas untuk kencing dan berak boleh.

Apakah tidak boleh untuk berwuduk serta menunaikan solat lima waktu itu.
Apa yang Awang lihat dan amati masih terlalu ramai orang Islam dan saudara seIslam kita yang gagal menghayati ungkapan ‘Sembahyanglah Kamu Sebelum Kamu diSembahyangkan’-ALFATIHAH.

RENUNG INSAF…FIKIR SEDAR

1 comments:

norrie berkata...

Betul kata Awang tu. Ajal tak kenal umur. kecik,besar,tua n muda sapa omor kita akan d smbahyangkan.

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top