Melayu Umno macam siput babi?


Sememangnya perubahan sikap orang Melayu ke arah sesuatu keadaan yang lebih baik agak lambat berbanding kaum lain seperti Cina dan India di negara ini.

Apatah lagi, jika Melayu Umno itu berada di kawasan pendalaman atau luar Bandar yang hanya ‘berkiblatkan’ tv serta menadah ‘kitab’ Utusan Meloya atau Beritan Hairan sahaja.

Persepsi orang Melayu terutama yang bergantung harap kepada Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) menyukarkan perubahan sikap berlaku di Malaysia.

Ini semua, bukan Awang kata tetapi tolong sampaikan ‘apa yang orang kata’ serta persepsi orang bukan Melayu terhadap kaum sebangsa dengan Awang.

Semalam (22 Januari), kebetulan Awang balik dari Serating Marang dan sampai dekat Simpang Empat Kuala Ibai nampak orang ramai dan Awang singgah sekejap.

Rupa-rupanya ada satu Ceramah Pakatan Rakyat yang disertai oleh beberapa orang wakil rakyat PAS dan DAP. Walau pun jadual asalnya ada seorang penceramah PKR tetapi terbatal saat akhir kata pengerusi majlis.

Awang sempat dengar penceramah keduanya iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Simpang Pulai, Perak, Yang Berhormat (YB), Chan Ming Kai yang sikit-sikit ‘pelak’ cakap Melayu-Cina.

Dia (Chan) ajak seluruh rakyat buat perubahan sikap terutama di kalangan orang Melayu yang majoriti jadi tuan asal bumi bertuah ini.

Katanya, rakyat di negara ini perlu sepakat melakukan perubahan termasuk menukar kepimpinan negara.

Menurutnya, perubahan yang dikehendaki oleh Pakatan Rakyat adalah untuk satu Malaysia serta ke arah negara yang lebih baik.

“Kita (rakyat) perlu ubah semua sekali termasuk kepimpinan negara dan kita (rakyat) kena sepakat untuk itu (perubahan).

“Kami (Pakatan Rakyat) minta rakyat gunakan peluang keemasan (pilihan raya) ini untuk ubah kerajaan seluruh Malaysia,” tegasnya ketika berucap pada Ceramah Pakatan Rakyat di Perkarangan Pejabat Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Burok, Kuala Ibai, 21 Januari lalu.
.
Beliau menyifatkan peluang pilihan raya bukan selalu dan hanya datang lima tahun sekali wajar dimanfaatkan dengan baik.

Katanya, Umno dan kerajaan Barisan Nasional melakukan banyak kezaliman serta penyalahgunaan kuasa bagi menjaga kedudukan mereka.

Menurutnya, apa yang rakyat tidak boleh terima adalah kezaliman, penyelewengan dan penindasan oleh pemerintah.

“Saya tidak faham jika masih ada lagi orang Melayu yang sokong Umno dan kerajaan Barisan Nasional.

“Umno-BN banyak melakukan kezaliman, penindasan dan penyelewengan harta rakyat dan rakyat masih sokong mereka (Umno-BN),” ujarnya.

Menurutnya, contoh kezaliman terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Teoh Beng Hock dan ramai lagi membuatkan Umno-BN tidak boleh dimaafkan.

Justeru itu, katanya rakyat juga tidak boleh menerima golongan yang kaya dan berkuasa mengambil harta negara secara tidak sah.

Selepas itu, Awang pun fakir-fikir betul juga kata budak Cina ini kenapa orang Melayu kita lambat dan payah berubah atau memang betul kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa ‘orang Melayu mudah lupa’.

Lambatnya perubahan sikap orang Melayu terutama Melayu Umno yang bersongkok untuk membuat perubahan meskipun pelbagai kezaliman dan penindasan berlaku tetapi masih tidak berganjak.

Maka, ada orang kata Melayu Umno samalah seperti ‘siput babi’ yang lambat dan jika dibiarkan sangat lambatlah sampainya. Sebab itulah, bangsa lain yang sama-sama menentang kezaliman dan penindasan lebih cepat berubah dan ingin buat perubahan.

Jika begitulah sikap orang Melayu ‘songkok’ tetapi bukan Melayu Islam maka lambat maju dan sering kali ditipulah jawabnya.

Harapan Awang dan orang-orang macam Awang tidak jadi seperti orang Melayu ‘bersongkok’ itu.

RENUNG DAN FIKIR APA ORANG KATA

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top