50 tahun Melayu Umno takutkan Cina


Selama ini Melayu Umno yang menjadi tulang belakang kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadi harapan dan sandaran rakyat berbilang kaum bernaung dibawah kepimpinannya.

Persepsi hanya Umno-BN yang mampu memerintah serta mentadbir Negara dicanang untuk mendapatkan gemanya agar terus berkuasa sekali pun terpaksa mengenepikan semangat demokrasi.

Hari ini, pemimpin Melayu Umno-BN yang kadang-kala bersongkok keras didakwa bertanggungjawab menakut-nakutkan masyarakat tionghua (Cina) terhadap kebaikan Islam.

Islam adalah agama untuk semua dan Islam itu bukan hanya untuk orang Melayu sahaja sebagaimana yang digambarkan oleh pemimpin-pemimpin Umno tersebut.

Oleh yang demikian, rakyat patut menilainya semula kerana selama lebih 50 tahun Umno gagal sebagai sebuah parti orang Melayu kononnya juga memperjuangkan Islam.

Sedangkan, selama itulah mereka (Melayu Umno) cuba memberi gambaran tidak baik terhadap Islam yang dibawa oleh PAS sebagai sebuah parti yang berteraskan sumber al-Quran, hadis dan ijma’ ulama’.

Sehubungan itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Titi Serong, Perak, Khalid Idham Lim Abdullah turut mendakwa Melayu Umno yang bertanggungjawab mewujudkan persepsi negatif masyarakat Cina terhadap Islam.

Katanya, pemimpin Melayu Umno sejak sekian lama cuba menakut-nakutkan orang Cina tentang bahaya PAS yang membawa dasar dan perjuangan Islam.

“Saya ingin jelaskan bahawa Melayu Umno di Malaysa yang takut-takutkan Cina dengan Islam.

“Umno menakut-nakutkan Cina bahaya PAS dan merekalah (Melayu Umno) yang menyebabkan orang Cina takut kepada Islam,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Ceramah Pakatan Rakyat di Perkarangan Pejabat Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Burok, Kuala Ibai, 21 Januari lalu.

Katanya, Islam adalah untuk semua umat manusia dan bukan hanya untuk orang Melayu Umno di Malaysia.

Bahkan, katanya ada sejarah membuktikan kedatangan Islam ke tanah Melayu ini dibawa oleh masyarakat Cina sejak ratusan tahun lalu.

Menurutnya, PAS yang membawa dasar dan perjuangan Islam diberi persepsi yang negatif serta menakutkan masyarakat tionghua selama ini.

“Mereka (Umno-BN) sengaja memburuk-burukkan PAS dengan dasar Islam dan sekaligus menjadi benteng untuk menghalang orang Cina faham tentang Islam,” ujarnya.

Katanya, nikmat bersama Islam wajar dikongsi bersama antara masyarakat Melayu, Cina, India dan lain-lain bangsa di negara ini.

Justeru itu, beliau menyeru kepada rakyat di seluruh negara agar tinggalkan perjuangan Umno yang serba pincang.

“Rakyat kena tinggalkan perjuangan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya akan datang.

“Jika tidak mereka (Umno-BN) akan terus mengekalkan kuasa, jawatan dan kerakusannya (zalim) terhadap rakyat,” tegasnya.

Menurutnya, rakyat hari ini dapat melihat hasil ‘tangan’ lebih 50 tahun Umno dan Kerajaan Barisan Nasional (BN) memerintah negara.

Katanya, pelbagai masalah timbul yang melanda negara termasuk yang termasuk terkini isu cubaan membakar gereja dan surau.

Mutakhir ini, Awang melihat senario politik negara semakin ‘panas’ bukan kerana rakiyat tidak faham hidup dalam masyarakat majmuk di Malaysia.

Tetapi, kerana satu pihak yang mempunyai kuasa, pangkat dan harta cuba memainkan ‘api’ perkauman apabila mula menyedari sokongan rakyat telah beralih arah.

‘Dan Sebenarnya’…kerana mungkin mereka ‘takut’ bakal kehilangan kuasa, pangkat dan harta apabila dihukum di Mahkamah Rakyat. Suatu perancangan provokasi perlu dilakukan.

Apa yang hendak dihairankan kerana undang-undang berada ‘ditangan’ golongan tersebut dan segala tindakannya menghalalkan cara.

‘Dan Sebenarnya’…rakyat di zaman ini sudah terbuka minda dan fikiran mereka. Rakyat kini tahu menilai, membeza serta bijak membuat pertimbangan.

Awang lihat segala bentuk provokasi dan ‘api-api’ itu akhirnya akan memakan diri tuan punya perancangan dan akhirnya menerima padah.

RENUNG YANG TERBAIK….FIKIR YANG TERMOLEK

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top