Umno Terengganu ‘nyanyuk’ atau ‘hilang akal’?


Terkejut ‘beruk’ Awang apabila terima satu ‘Sistem Pesanan Ringkas’ (SMS) dari nombor yang tidak Awang kenali kerana tidak tertera nama si pengirimnya sama ada dari member-member Awang yang bernama Idris ke..Dolloh ke…Najik ke… Pok Said ke…Mat ‘kaut’ ke…atau 1001 nama lagi kawan-kawan lain.

SMS itu kata “AWAS!! Umno Islam Hadhari yang pernah ‘dilahirkan’ di negeri Terengganu Darul Runtuh telah masuk zaman ‘nyanyuk’ dan ‘hilang akalnya’… kena hati-hati”.

Awang cuba membalasnya kenapa ‘awak’ (si pengirim) kata Umno ‘nyanyuk’ dan ‘hilang akal’?

Dia (SMS) jawab sebab, Umno Terengganu sudah mula bertempik minta Majlis Raja-Raja Melayu sedak kerajaan pusat kuatkuasakan undang-undang al-Quran, Hadis, Ijma’ dan Qiyas di seluruh Negara.

Sedangkan, katanya undang-undang itulah juga yang telah diwartakan oleh kerajaan PAS Terengganu pada tahun 2002 dan diperkenankan oleh Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin pada 1 Ramadan tahun itu.

Eh,…ya tak ya juga…baru Awang ingat dan diperingatkan oleh orang lain. Apa Orang Kata tentang Undang-undang Jenayah Syariah (Hudud, Qisas dan Ta’azir) sebenarnya telah jadi Undang-undang Tubuh Diri Kerajaan Negeri Terengganu.

Awang diberitahu orang Umno Terengganu ada buat tuntutan itu dan dihantar kepada pihak Istana Terengganu selepas mereka mengadakan Perhimpunan Gertak untuk ‘mengertak’ orang bukan Islam, baru-baru ini.

Jika tidak silap Awang, hari ini (15 Januari) genaplah seminggu satu Rapat Umum anjuran Gerakan Kebangkitan Rakyat (GERTAK) diadakan di Pantai Peranginan Batu Buruk, Kuala Terengganu pada 8 Januari 2009, lalu dikatakan orang ‘didalangi’ oleh Umno Terengganu.

Kumpulan terbabit mengadakan protes atau tunjuk perasaan kononnya bagi mempertahankan kesucian agama Islam dalam isu penggunaan perkataan Allah oleh agama bukan Islam.

Rapat Umum seumpama itu diadakan serentak oleh beberapa Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan parti politik Umno di seluruh negeri selepas solat Jumaat kerana hari lain takut tidak ada orang.

Natijah dari tindakan bersifat provokasi dan eksploitasi oleh pemimpin-pemimpin Umno mengakibatkan berlaku kejadian beberapa buah gereja orang Kristian diserang dalam cubaan membakarnya.

Pemimpin Umno cuba memainkan sentiment agama untuk membangkitan semula semangat orang Melayu agar menyokong parti ‘hipokrit’ sepertinya.

Ini berikutan, Isu penggunaan nama Allah oleh majalah mingguan Katolik, Herald, sebagaimana diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Dato’ Lau Bee Lan pada 31 Disember 2009, dijadikan ‘kambing hitam’ dan bukan kambing yang berwarna hitam.

Pemimpin Umno Terengganu tetap dianggap ‘bermuka-muka’ apabila menggunakan perundangan Islam tersebut hanya untuk kepentingan politik ‘murahan’ sahaja.

Perhimpunan Rapat Umum tersebut diketuai oleh bekas Naib Ketua Bahagian Umno Terengganu, Mohd Sabri Alwi selaku Penasihat Gertak yang disertai oleh 24 buah Badan Bukan Kerajaan (NGOs) seperti Pertubuhan Kebajikan & Dakwah Islamiah Se-Malaysia (Pekida), Badan Amal Tarbiah Sejagat (Batas), Pemuda Umno negeri, Gerakan Belia 4B Terengganu, MAYC negeri Terengganu, Majlis Belia Negeri Terengganu, Persatuan Pandu Puteri, Persatuan Pengakap, Persatuan Geng Terengganu, Pergerakan Puteri Islam dan Pertubuhan Selendang Merah.

Naib Ketua Umno Bahagian Marang, Razali Idris pula selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Rapat Umum yang turut membaca ikrar memorandum sebelum dihantar ke pihak Istana Terengganu.

Kandungan pertama memorandum tersebut memohon Majlis Raja-Raja Melayu agar mendesak Kerajaan Malaysia meminda Artikel 4(1) Perlembagaan Pesekutuan supaya memasukkan sumber perundangan Syariah seperti al-Quran, Hadish, Ijma’ dan Qiyas sebagai Undang-undang Tertinggi Persekutuan.

Sedangkan, Undang-undang tersebut telah diluluskan ketika kerajaan PAS memerintah Terengganu tahun 1999 hingga 2004 yang dikenali sebagai Undang-undang Tubuh Bagi Diri Kerajaan Negeri Terengganu

Enakmen Jenayah Syariah Terengganu yang berkait dengan Qisas, Hudud dan Ta’azir juga telah wartakan di negeri ini.

Berikut adalah memorandum yang diserahkan oleh kumpulan GERTAK kepada Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) sekitar jam 3.50 petang dan diterima oleh Setiausaha MPPR, Shafie Ali bagi pihak Istana.

“Merayu dan memohon Majlis Raja-Raja Melayu mendesak kerajaan Malaysia supaya meminda Artikel 4(1) Perlembagaan Persekutuan dengan memasukkan sumber perundangan Syariah berasaskan kepada al-Quran, Hadish, Ijma’ dan Qiyas sebagai Undang-undang Tertinggi Persekutuan”.

“Merayu dan memohon Majlis Raja-Raja Melayu mendesak Kerajaan Persekutuan supaya menguatkuasakan serta merta peruntukan Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan dan seterusnya mendesak Kerajaan-kerajaan Negeri seluruh Persekutuan menggubal dan menguatkuasakan serta merta Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam kepada penganut Islam”.

“Merayu dan memohon Majlis Raja-Raja Melayu mendesak kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-kerajaan Negeri supaya mengharamkan serta merta penggunaan atau penyalahgunaan perkataan ‘ALLAH’, ‘firman Allah’ ‘Ka’abah’, ‘al-Quran’, ‘Hadish’, ‘Ijma’, ‘Qiyas’, ‘Ulama’, ’Masjid’, ’Solat’,’Syahadah’ dan lain-lain perkataan yang boleh menimbulkan salah faham dan kekeliruan di kalangan umat Islam di Malaysia oleh golongan bukan Islam”.

Walau bagaimana pun penunjuk perasaan yang tidak ada perasaan itu hanya dari kalangan NGOs-NGOs terbabit serta diiringi anggota keselamatan polis dan berjalan dengan teratur, sopan dan penuh beradat mesti pun tanpa permohonan permit perhimpunan.

Awang bimbang juga pada hari itu ‘takut-takut’ ada orang kena gas pemedih mata atau semburan air ‘water canan’ yang berwarna kuning seperti puak satu lagi.

Cuma yang ada dan wajib ada dan jika tidak ada bukan diada-adakan iaitu jika tidak semua pun sebahagian dari penunjuk tidak berperasaan atau anggota polis atau wartawan atau orang ramai tetap terkena ‘asapnya’. Asap yang dimaksudkan Awang itu adalah ‘asap rokok’ yang berkepul-kepul oleh manusia perokok.

RENUNG DENGAN MATA HATI…FIKIR DENGAN AKAL WARAS

1 comments:

su ha berkata...

Usia Umno sudah lebih 60 tahun...koho-koho nok nyanyuk doh ..

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top