Usaha terancang “halau” orang Melayu

KUALA TERENGGANU: PAS mendakwa usaha terancang sedang dilakukan bagi “menghalau” orang Melayu dari kawasan tertentu atas nama pembangunan untuk negeri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Tunggal, Dr Alias Razak berkata pembangunan yang dilakukan oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu merupakan satu usaha terancang untuk menghalau orang Melayu Islam.

“Saya sudah sebut dalam Dewan (Sidang Dun) Terengganu. Dalam ucapan, saya kaitkan dengan tapak Metro Pacific, Taman Semarak dan lain-lain.

“Di mana satu proses orang Melayu secara perlahan-lahan (dan) terancang ‘dihalau’ dari tanah warisan mereka, suatu masa kita akan lihat orang Melayu tidak ada tanah lagi.

“Yang dipindah ini ke mana mereka hendak pindah. Rumah tidak dibayar, tanah ganti tidak diberi dan hendak ‘pacak’ (dirikan) rumah dekat mana. Jika ‘rombak’ rumah hari ini ke mana mereka (penduduk) hendak tinggal,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas penyerahan memorandum penduduk Kampung Banggol Donas kepada Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said, di Lobi U2 Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu, Wisma Darul Iman, 11 Mei lalu.

Menurutnya, kesan buruk pembangunan tersebut akan dilihat suatu masa kelak akan berlaku orang-orang Melayu tidak memiliki tanah lagi.

Beliau yang juga Timbalan Yang DiPertua PAS Kuala Nerus menyifatkan kerajaan yang bertanggungjawab akan prihatin terhadap permasalahan rakyat.

Apatah lagi, katanya melibatkan rakyat di kalangan orang Melayu dan Islam yang sama dengan pemimpin kerajaan hari ini.

“Ini (kata) kerajaan yang bertanggungjawab, yang berjuang Melayu-Islam (Umno) patut prihatinlah terhadap rakyat yang Melayu dan Islam. Semua (kes) ini orang Melayu-Islam di kawasan Melayu.

“Sepatutnya, Menteri Besar (Ahmad) tidak jawab seperti itu dan dia patut kaji semula, dia turun padang bincang dengan rakyat, jumpa penduduk.

“Saya rasa jalan penyelesaiannya ada dan bukan ‘berkeras’ seperti (macam) itu. Bukan sikap Menteri Besar yang bertanggungjawab,” ujarnya dengan sinis.

Beliau hadir sama menyaksikan wakil Jawatankuasa Bertindak Penduduk Kampung Banggol Donas menyerahkan memorandum tersebut kepada MB Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said ketika dewan berhenti rehat pada jam 11.00 pagi di Wisma Darul Iman.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top