Umno “gila” talak?

KUALA TERENGGANU: Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Terengganu menyifatkan pelawaan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib agar PAS meninggalkan Pakatan Rakyat dan bersama dengan Barisan Nasional (BN) sebagai “gila” talak.

Pengerusinya, Dr B.Chandran berkata Umno bukan sahaja terdesak kepada sokongan rakyat tetapi menagih simpati dari PAS.

Ini kerana, katanya Presiden Umno itu menyedari rakyat telah menolak BN sejak Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 dan terbaru dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak.

Menurutnya, sokongan bukan Islam terhadap PAS dan kerjasama baik antara DAP-PAS dalam Pakatan Rakyat cukup membimbangkan Umno-BN.

“Itu (pelawaan) tanda orang terdesak dan ‘gila’ talak. Najib hendak pujuk PAS masuk BN semula sebab dia (Najib) sedar rakyat telah tolak kerajaan Barisan Nasional.

“Kita (bukan Islam) bersama PAS dalam DHPP dan kerjasama DAP dengan PAS dalam Pakatan Rakyat sangat membimbangkan Umno dan kerajaan BN,” jelasnya.

Sebaliknya, beliau berpendapat bahawa parti MCA dan MIC wajar keluar dari gabungan Barisan Nasional kerana mutakhir ini Umno kembali ‘rasis’.

Katanya, tidak ada faedah langsung MCA dan MIC bersama dengan BN kerana hanya mementingkan politik Umno yang bersifat perkauman.

“Saya minta MCA dan MIC kaji dan fikir semula kedudukan mereka dalam Barisan Nasional sekarang. Mereka (MCA-MIC) patut keluar dari BN.

“Umno kembali ‘rasis’ dan perkauman sekarang dan kedudukan MCA-MIC dalam BN hanya untuk kepentingan Umno sahaja,” ujarnya ketika mengulas cadangan Najib supaya PAS keluar Pakatan Rakyat.

Presiden Umno dalam satu kenyataannya selepas Majlis Perasmian Pangsapuri Rakyat Pulau Duyong, 30 April lalu menyifatkan perjuangan PAS dalam Pakatan Rakyat adalah sia-sia dan tidak ada kelebihan kerana pihak yang mendapat keuntungan besar adalah DAP.

Namun begitu, Dr Bala mempertahankan kerjasama PAS-Pakatan Rakyat cukup baik serta yakin mampu menumbangkan Umno-BN dalam PRU Ke-13, akan datang.

Katanya, perjuangan dalam Umno yang sia-sia kerana banyak merugikan orang Melayu dan menghina perjuangan Islam.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top