Terengganu sedia hantar 50,000

KUALA TERENGGANU: PAS Terengganu menyifatkan tindakan 418 Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang membuat laporan polis bagi membantah perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 0.2 di seluruh negara sebagai tidak faham demokrasi.

Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata NGO terbabit tidak faham makna demokrasi serta ‘double standard’ (berat sebelah).

“Mereka (NGO) yang buat laporan polis untuk bantah perhimpunan Bersih 0.2 ini tidak faham makna demokrasi dan bersikap ‘double standard’ dalam hal (demontrasi) ini.

“Kita tengok mereka akan bersikap ‘double standard’ bila orang lain buat khususnya Pemuda Umno, Perkasa dan lain-lain,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai beberapa NGO yang membuat laporan polis berhubung penganjuran perhimpunan Bersih 0.2 di seluruh negara.

Justeru itu, katanya Pemuda PAS tetap akan menyertai perhimpunan tersebut yang dijangkakan seramai 50,000 ahli PAS sertai Bersih 0.2 di Kuala Lumpur.

Menurutnya, meski pun banyak NGO yang pro-Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) membuat laporan polis khusus di Terengganu, PAS tetap tidak berganjak dengan keputusan tersebut.

Katanya, perhimpunan Bersih menjaminkan keamanan dan pihak polis kena memainkan peranan dengan baik.

“Kita tahu, kekacauan yang berlaku dalam mana-mana demontrasi sebelum ini adalah akibat provokasi pihak tertentu termasuk yang menyembur air, gas dan sebagainya hingga menakutkan orang ramai.

“Kita (PAS) sedia hantar 50,000 ahli sertai Bersih 0.2 dan pihak keselamatan polis kena main peranan dengan baik supaya tidak ada provokasi,” jelasnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong menjelaskan perhimpunan Bersih 0.2 kali ini bertemakan ‘Walk For Democracy’ (berjalan untuk demokrasi).

Perhimpuna tersebut bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil yang dijadualkan bermula jam 2.00 petang di beberapa lokasi yang ditetapkan oleh penganjur Bersih berkenaan.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top