Terengganu Negeri Kaya Rakyat Miskin




Istilah ‘Terengganu Negeri Kaya Rakyat Miskin’ sangat sinonim dan bukan hari ini tetapi bergelar sedemikian sejak zaman pemerintahan mantan Menteri Besar Terengganu, Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad lagi.

Semuanya, gara-gara negeri ini mendapat sumber kurniaan Allah Ta’ala dari perut bumi yang dinamakan Petroleum dan Gas.

‘Dan Sebenarnya’…dengan punca pendapatan hasil royalti minyak dan gas itu membolehkan Terengganu membangun, maju dan kaya raya.

Akan tetapi…’emas hitam’ (minyak) yang melimpah ruah itu tidak diuruskan dengan baik oleh pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu sejak tahun 1978.

Royalti sebanyak lima peratus itu menjadikan Terengganu sebuah negeri yang kaya-raya tetapi rakytanya tetap miskin, merepat dan papa kedana.

Persoalannya, ke manakah pergi wang hasil royalti yang jumlahnya berbilion ringgit itu sedangkan masalah kemudahan asas, kemiskinan dan pembangunan masyarakat luar bandar masih mundur.

Bahkan, setelah PAS berjaya ‘merampas’ serta menerajui Terengganu selama satu penggal (1999-2004) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12, kejadian ‘malang’ berganda turut dialami oleh rakyat negeri ini.

Khianatnya, pemimpin Umno Terengganu sebaik sahaja negeri ini diperintah oleh kerajaan PAS dibawah pentadbiran Menteri Besar, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Maka, wang royalti ditukar menjadi ‘wang ehsan’ dan tidak lagi disalurkan melalui kerajaan negeri (PAS) tetapi melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).

Bermulalah episod ‘malang’ bagi rakyat Terengganu kerana duit royalti telah diagih-agihkan dan disalahgunakan secara tidak beradap.
=
Sehubungan itu, terdapat sebuah badan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Terengganu (DPPCT) juga menyifatkan Terengganu negeri kaya tetapi tidak mempunyai banyak peluang pekerjaan.

Presidennya, Mr Cheah Keng Toh berkata rakyat di negeri ini tidak berpuas hati dengan peluang pekerjaan yang terhad meski pun Terengganu terkenal dengan negeri kaya.

“Terengganu mempunyai hasil minyak yang banyak dan terkenal dengan negeri yang kaya, tetapi peluang pekerjaan yang disediakan terhad dan kita (rakyat) semua tidak berpuas hati,” jelasnnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Dialog Bersama Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid di Dewan Terengganu Chinese Chamber of Cormerce And Industry pada 7 Mac lalu.

Perkara tersebut, katanya perlu diatasi segera kerana bukan sahaja menjadi kewajipan kerajaan tetapi juga kepada ahli parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun).

Katanya, pemerintah wajar memikirkan bagaimana cara untuk menambahkan pendapatan rakyat.

Manakala, Naib Pengerusinya, Mr Alex Lee Yun Ping menyifatkan penganjuran pertandingan Piala Monsun Cup setiap tahun tidak berjaya.

Katanya, produk sukan perahu layar (Monsun Cup) tersebut tidak mempunyai kekuatan sendiri serta diimport dari luar.

Menurutnya, kerajaan negeri perlu menggunakan apa yang wujud dari aspek budaya, warisan dan alam semulajadi bagi menarik minat para pelancong.

“Saya lihat kerajaan negeri yang mengadakan pertandingan Monsun Cup itu pun semacam tidak berjaya.

“Kita (DPPCT) rasa, kita perlu menggunakan kekuatan yang kita ada sendiri, bukan kekuatan yang kita import dari luar seperti kapal layar,” ujarnya.

Begitu juga, katanya dengan pembangunan Tasik Kenyir sebagai suatu tarikan eko-pelancongan perlu dilaksanakan dengan mengekalkan keadaan semulajadinya.

“Saya nampak jika kita (Terengganu) mahu menjadikan ia (Kenyir) sebagai satu destinasi ‘eco-tourism’ (eko-pelancongan), kita kena bangunkan sebagai eco-tourism.

“Kita tidak boleh bangunkan Kenyir sebagai sebuah Zoo atau kita bina ‘Jurassic Park’ dan kita ‘pagar’ (kurung) gajah,” tegasnya.

Katanya, adalah penting bagi kerajaan untuk membangunkan sektor pelancongan sebagai satu sektor yang berdaya saing (sustainable) dan dapat bertahan lama.

Hadir sama pada majlis dialog tersebut Adun Ladang, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar yang juga mantan Bendahari Kerajaan PAS Terengganu.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top