Mana Janji-Janji Manis 'mu'.... Royalti?



Rakyat Terengganu kini diingatkan agar tidak mudah terpedaya dengan ‘drama’ bersiri yang mula dimainkan oleh Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

‘Episod’ pertama pernah dibuat dengan penyerahan baki wang ‘Dana Khas’ yang kini telah ditukar kepada pembayaran royalti oleh kerajaan pusat kepada kerajaan negeri yang ‘dirampas’ sejak pemerintahan PAS tahun 2000 di Terengganu.

Penyerahan baki bayaran tersebut pernah disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri waktu itu yang juga Menteri Kewangan, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak kepada Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said di Stadium Negeri, pada 13 Disember 2008.

Timbalan Pesuruhjaya (II) PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut menyifatkan penyerahan wang sebanyak RM408.6 juta itu bukan pembayaran royalti sebenar.

Katanya, hak royalty sebenar telah ‘dirampas’ oleh kerajaan BN semasa Terengganu dikuasai PAS pada tahun 1999 hingga 2004.

“Ia (RM408.6 juta) bukan royalti. Royalti belum diselesaikan lagi kerana kes masih di Mahkamah dan ada dalam lembaran akaun. Kerajaan Persekutuan melalui ‘dana khas’ itu hanya menyerahkan 78 peratus sahaja sebelum ini,” jelasnya.

Sebaliknya, kata beliau pembayaran tersebut merupakan baki wang terimaan ‘dana khas’ dari kerajaan persekutuan yang belum dilunaskan sebelum ini bagi tahun 2007 dan 2008 dan bukan royalti.

Menurutnya, pembayaran royalti sebagaimana yang termaktub dalam Undang-undang adalah bayaran secara terus dari Petronas ke dalam akaun kerajaan negeri Terengganu.

Katanya, kerajaan persekutuan tidak ada hak untuk membuat pembayaran tersebut kerana yang bertanggungjawab adalah pihak Petronas kepada kerajaan Terengganu.

Sementara itu, Parti KeADILan Rakyat (PKR) turut meragui kesahihan cek bernilai RM408.6 juta yang diserahkan oleh Dato’ Seri Najib kepada Dato’ Ahmad Said itu.

Ketua Angkatan Muda Keadilan AMK negeri Terengganu, Fariz Musa berkata penyerahan cek yang dikatakan sebagai pembayaran wang royalti petroleum merupakan satu ‘gimik’ politik menjelang Pilihan Raya Kecil P.36 Kuala Terengganu pada awal tahun lalu.

“Itu hanya satu ‘gimik’, propaganda politik murahan Umno dan Barisan Nasional untuk mengelirukan rakyat dan pengundi menjelang pilihan raya kecil Kuala Terengganu pada 17 Januari 2009, tahun lalu.

“Kenyataan untuk menyerahkan kembali bayaran royalti pernah dibuat oleh mantan Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Badawi yang akan diterima pada bulan Mac 2009 tahun.

“Tetapi, malangnya hingga kini (Mac 2010) bayaran royalty yang dijanjikan itu tidak tertunai dan berlaku pembohongan kepada kerajaan negeri dan rakyat Terengganu.

“Tiba-tiba menjelang pilihan raya kecil P36 Kuala Terengganu waktu itu dibuat pembayaran baki royalti sedang kes royalti belum selesai terhadap saman kerajaan Terengganu kepada pihak Petronas dan kerajaan pusat,” ujarnya.

Menurut beliau, taktik kotor Umno sudah bermula dengan mengumpan rakyat melalui wang menjelang pilihan raya bagi menunjukkan Umno bukan lagi sebuah parti yang mempunyai kekuatan politik.

Manakala, Pengerusi Penaja Parti Tindakan Demokatik (DAP), Encik Ng Chai Hing menyifatkan penyerahan wang sebanyak RM408 juta pada waktu itu (Disember 2008) adalah cubaan Umno-Barisan Nasional untuk menarik perhatian pengundi menjelang pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu sahaja.

Kata Encik Ng, pembayaran royalti petroleum yang sebenarnya haruslah mengikut prosedur Undang-undang sebagaimana perjanjian yang dibuat di bawah Akta Petroleum tahun 1974.

“Ia gimik politik, cuba meraih publisiti untuk menarik perhatian pengundi menjelang pilihan raya kecil P.36 Kuala Terengganu, bukan pembayaran royalti sebanar,”jelasnya.

Awang ‘duk’ (buat) kira-kira…bulan ini (Mac 2010) rupa-rupa tekah genap 10 tahun hak royalti rakyat Terengganu telah ‘dirampas’ dan dinafikan oleh kerajaan pusat.

Siapa ‘kerajaan pusat’ itu?...jika tidak Umno dan kerajaan BN. Melayukah pemimpin kerajaan pusat itu?..atau Islamkah pimpinan Umno-BN itu?

Persoalan tadi perlu dijawab oleh rakyat sebenarnya…kerana rakyat yang membuat pilihan dan rakyat juga yang bertanggungjawab terhadap pilihan tersebut.

Jadinya….rakyat Kelantan dan Terengganu pula bagaimana?..Melayukah majoriti rakyat Kelantan, Melayukah Majoriti rakyat Terengganu?...Islamkah yang berada di Kelantan, Islamkah yang berada di Terengganu?

Kenapa kita (rakyat) tidak boleh menilai serta membuat pertimbangan yang sebaik-baiknya terhadap pemimpin dan parti yang hendak kita (rakyat) angkat (pilih).

Awang pun sebenarnya tidak fahamlah dengan sikap dan perangai rakyat dan pengundi di Terengganu terutamanya. Apa yang dia (rakyat) makan sebenarnya.

Barang kali…darah yang mengalir diurat-saraf dalam tubuh rakyat dan pengundi di Terengganu ini telah bercampur antara zat makanan rohani yang halal dan haram.

Apa tidaknya, jika kita (manusia) makan makanan yang halal maka halal dan bersihlah hati. Tetapi jika kita makan makanan yang haram? Makan, gelap dan ‘butalah’ mata hatinya.

Apa yang orang kata dan beritahu kepada Awang…rupa-rupanya ‘wang ehsan’ yang diberikan kepada rakyat adalah bentuk ‘RASUAH’ politik.

Sebab, rakyat dan pengundi yang ambil duit itu (wang ehsan) dan mereka memakah, menyokong dan mengundi pemimpin atau parti yang rasuah. Walau pun, mereka (rakyat) tahu mana yang hak dan mana yang batil. Tetapi, oleh kerana telah termakan budi dengan wang ehsan…maka, terpaksa memilih pemimpin dan parti rasuah.

Hasilnya, darah daging yang mengalir dari perbelanjaan dan makan-minum ‘wang ehsan’ yang dikira punca pendapatan wang rasuah. Menyebabkan, hati menjadi gelap dan buta.

Mungkin, ada pula pendapat yang mengatakan itu adalah wang rakyat dan rakyat berhak mendapatkannya. Apa salahnya rakyat mengambilnya.

Ya..betul, dan Awang sangat setuju dengan pendapat itu. Tetapi, yang Awang tidak setuju…apabila wang ehsan diambil maka, kebenaran pun diketepikan.

Kita (rakyat) boleh ambil wang ehsan itu sebanyak mana pun kerana itu juga wang rakyat. Tetapi semasa kita (rakyat) mengundi atau memangkah atau memilih pemimpin lima tahun sekali dalam Pilihan Raya Umum (PRU) jangan kita (pengundi) pilih pemimpin yang rasuah.

Wang Ehsan itu halal jika kita (rakyat) ambil dan tidak mengundi Umno-BN. Dan ‘wang ehsan’ itu juga akan jadi ‘haram’ jika kita (rakyat) ambil dan mengundi Umno-BN.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top