Awang kekal Exco Kawat 2010/2012


SEBENARNYA…bukan mudah juga kepada sesiapa sahaja untuk terus bertahan serta mengekalkan ‘kerusi’ jawatan dalam mana-mana persatuan.

Apatah lagi, jika dalam politik sudah pasti berlaku pelbagai cabaran dan mehnah yang harus ditempuhi.

Namun begitu, alhamdulillah…Awang berjaya mempertahankan jawatan sebagai Ahli Jawatan Kuasa (AJK) Kelab Wartawan Terengganu (Kawat) bagi penggal 2010/2012.

Pemilihan tersebut dibuat dalam Mesyuarat Agung Tahunan 2010 di Hotel YT Midrown Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Kenapa Awang kata tidak mudah untuk kekal terpilih dalam Kawat. Sebabnya, ahli-ahli Kawat kini seramai lebih 150 orang keahliannya.

Sudah pasti, mereka itu dari pelbagai latar belakang serta fahaman politiknya. Peratusan ahli-ahli wartawan dari pelbagai media arus perdana yang pro-kerajaan, swasta dan bebas.

Apa yang pasti, wartawan arus perdana lebih cenderung kepada Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang telah lama ‘bersarang’ di negeri dan negara ini.

Tetapi, oleh kerana Awang mempunyai hubungan peribadi yang agak baik dengan semua rakan-rakan media dalam Kawat sedikit sebanyak mempunyai kelebihan itu.

Kebetulannya, tahun 2010 ini tahun pemilihan jawatankuasa baru bagi sesi 2010/2012 dalam Mesyuarat Agung Tahunan Kawat.

Maka, Awang turut dicalonkan sekali lagi bagi merebut lapan orang jawatankuasa mengikut Perlembagaan dan Undang-undang Pertubuhan.

Hasilnya, Awang menang dan terpilih di kalangan lapan orang yang mendapat undi terbanyak daripada 20 orang calon yang bertanding.

Manakala, Jawatan Presiden dan Timbalannya juga kekal masing-masing kepada penyandangnya Ayob Mamat dan Ahmad Redza Arshad.

Sementara itu, jawatan Setiausaha Kawat pula disandang oleh Rosamiza Omar (Bernama), Mohd Yasin Embong (Berita Harian) sebagai Penolong Setiausahanya.

Bendahari Kawat kekal kepada Abdul Mubin Ismail dan penolongnya, Nik Fariza Nik Jaafar. Syarifah Salwa Syed Hasan (TV3) dan Rida Suzirawati Muda (RTM) dilantik Pemeriksa Kira-kira.

Lapan orang AJK Kawat terpilih dari 20 pencalonan yang dipertandingkan iaitu Mohd Shuhaimi Ahmad (Penerangan), Baharom Bakar (Berita Harian), Hashimah Mohd (Berita Harian), Aida Abdul Rahman (UKOM), Khairul Azlam Mohamad (Harakah), Noor Shamsiah Mohd (Bernama), Yew I Ling (Sin Chew Daily) dan Kamaruddin Mat Akib (UKOM).

Awang sebenarnya merupakan AJK Kawat sejak tahun 2000 dan selama lima penggal berturut-turut dan ini bagi penggal keenam 2010/2012.

Mesyuarat Agung Kawat 2010/2012 tersebut dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri Terengganu, Khazan Che Mat.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top