Presiden PAS imamkan solat jenazah tiga beranak


‘MALANG TIDAK BERBAU’…ungkapan seumpama ini sering kali kita dengari serta dimainkan dicorong-corong tv dan radio suatu ketika dahulu.

Rezeki, ajal dan maut di tangan Tuhan Azzawajalla dan jika berlaku sesuatu yang tidak diingini. Maka, yang susah bukan orang lain ‘mereka…dan keluarga mereka’.

Suatu perkara yang tidak boleh dinafikan iaitu perbezaan antara dua pemimpin parti Melayu yang terbesar di negara ini iaitu antara PAS vs Umno, antara Ustaz Abdul Hadi vs Najib, antara yang haq dengan yang batil.

Rasa-rasanya, belum pernah lagi Awang terdengar atau melihat pemimpin tertinggi Umno seperti mantan Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Badawi dan terkini, Dato’ Seri Najib Tun Razak mengimamkan solat jenazah.

Apa yang ternyata, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri mengimamkan solat jenazah tiga beranak yang meninggal dunia di Masjid Kampung Temala, Pengkalan Berangan, pada 11 Mac lalu.

Suasana pilu dan hiba menyelubungi keluarga terdekat allahyarham yang disifatkan oleh PAS Kawasan Marang dan parti umumnya sebagai ‘permata yang hilang’.

Tiga beranak sekeluarga tersebut merupakan aktivis PAS kawasan Marang yang aktif terkorban dalam kemalangan jalan raya di Kilometer 18, Jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang.

Kejadian tersebut berlaku setelah kenderaan MPV yang dinaiki mereka sekeluarga bertembung dengan sebuah treler dekat Kampung Binjai Rendah, Marang, 10 Mac lalu.

Allahyarham Ustaz Ghazali Mohd, 63, merupakan Ahli Jawatankuasa Urusan Ulama’ PAS Marang sessi 2009/2011 yang juga bekas wakil calon PAS kepada Dato’ Mustafa Ali yang pernah bertanding di Dewan Undangan Negeri (Dun) Pengkalan Berangan tahun 1999 lalu.

Bahkan, pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu, beliau pernah menjadi pencadang kepada calon PAS, Haji Mohamad Deraman di Dun tersebut.

Manakala, isterinya Halimah Awang, 56, dan anaknya Radiah Ghazali, 39, meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

Harakah dimaklumkan, lima lagi mangsa kemalangan terselamat iaitu Aiman Shafiq Ghazali, 13, Ammar Farhan Mohd Arifin, 8, Nur Faraziela Ghazali, 22, Mohd Aidil Ghazali, 15, serta bakal pengantin, Mariani Ghazali, 28, yang cedera ringan.

Sehubungan itu, Dato’ Seri Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berada di rumah keluarga allahyarham selama satu setengah jam sehingga selesai majlis pengkebumian di satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Kampung Temala, dekat sini.

Beliau merakamkan ucapan takziah kepada ahli keluarga allahyarham Ustaz Ghazali yang ditimpa kejadian menyedihkan dengan tiga ahli keluarganya meninggal dunia serentak.

“Saya ucap takziahlah kepada ahli keluarga allahyarham Ustaz Ghazali dan terima ujian ini (kematian) dengan penuh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

“Ucap takziahlah, saya kenal beliau (Ustaz Ghazali) jadi AJK Kawasan Marang sejak tahun 60-an lagi. Allahyarham, juga adalah murid kepada Tuan Guru Haji Shafei Sulong iaitu Ketua Dewan Ulama’ PAS Terengganu yang kedua selepas Tuan Guru Haji Abas Awang,” jelasnya.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top