Bersihkan Badan Kehakiman Kita


Sejak akhir-akhir ini Badan Kehakiman di Negara kita dilihat agak longgar, bercelaru serta kurang diyakini terutama dalam kes-kes yang melibat kepentingan politik.

Ianya, sepatutnya bebas dari kawalan orang politik tetapi semacam tidak sedemikian dan masih dibayangi keputusannya oleh pemerintahnya.

Beberapa kes yang sepatutnya diadili dengan bijaksana tetapi menjadi berat sebelah dan rakyat seolah-olah telah boleh membaca keputusan hakim di mahkamah sebelum keputusan diputuskan.

Maknanya, badan kehakiman kita telah menjadi ‘badan kehakiman hindustan’ dan ditertawakan oleh banyak pihak yang melihatnya.

Beberapa keputusan mahkamah yang melibatkan perbicaraan seperti kes kemelut politik antara kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dengan kerajaan Barisan Nasional yang berjaya ‘merampasnya’ juga melalui keputusan mahkamah.

Begitu juga dengan kes perbicaraan Ketua Pembangkang yang juga mantan Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang disabitkan kali keduanya dengan kes liwat.

Pendek kata…tetapi bukan ‘Ibrahim Pendek’ kata… jika kes yang melibatkan kepentingan politik Umno-BN keputusan mahkamah sudah boleh dijangkakan.

Jadi ini yang kita (rakyat) tidak mahu sebenarnya dan pihak luar (asing) pun melihat sisitem kehakiman di negara kita ini bercelaru dan tidak adil.

Maka, baru-baru ini Awang berkesempatan bertanyakan dengan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengenai beberapa isu yang dibangkitkan baru-baru ini.

Soalan (S): Dalam isu campur tangan asing, apakah pandangan PAS. Sebab, ada pihak yang membantah campurtangan tersebut?

Jawapan (J): Pertama, PAS sebagai sebuah parti Islam dari segi dalaman PAS mahu proses kehakiman berlaku dengan adil dan baik. Khususnya, mengikut konsep Islam itu sendiri yang perlu diberi hak kepada orang yang dituduh, hakim dan yang menuduh. Semua pihak mempunyai perhitungan dosa dan pahala. Bukan sahaja undang-undang yang lahir undang-undang barat. Sekiranya, masalah ini tidak selesai di atas dunia ini dengan betul, Tuhan akan selesai juga di hari kiamat.

Saya beri peringatan kepada semua pihaklah. Sebab itulah, dalam Islam ini ada undang-undang hudud yang termasuk di dalamnya undang-undang qazaf, dengan saksi-saksi yang betul, yang cukup jumlahnya empat orang saksi, yang budiman, yang beriman dan berakhlak. Hakim pula mestilah orang yang beriman dan bertaqwa.

Dari segi campur tangan asing, saya sebagai rakyat Malaysia mahu Negara kita sebuah Negara yang berdaulat. Dan tidak perlu kepada campur tangan asing. Apa lagi dari Negara-negara barat, Negara yang bukan Islam. Campur tangan ini mungkin kerana ada tempat-tempat yang boleh ditembusi oleh campur tangan asing.

Saya merasakan sekiranya kita berlaku dengan adil mengikut konsep yang tepat ada kehebatan kita dan pihak asing tidak berani hendak campur. Ini mungkin kerana ada kelemahan-kelemahan yang memberi ruang kepada pihak asing hendak campur tangan. Dengan sebab itu, kita perlu memperhebatkan kehakiman kita sendiri dan sistem kita sendiri supaya disegani oleh semua pihak termasuk pihak asing.

S: Jadi, pada pandangan Dato’ Seri campur tangan asing itu tidak bolehlah?

J: Campur tangan tidak boleh tetapi dari dalaman sendiri mesti perbaiki, mesti ada kehebatan. Ini kerana, apa yang berlaku hari ini timbul krisis ‘keyakinan’ terhadap sistem kehakiman. Dengan sebab itu, selesaikan krisis keyakinan ini dahulu. Barulah, kita ada kehebatan jika tidak hilang kehebatan kita.

S: Jadi, PAS sendiri melihat sistem kehakiman kita tidak berjalan lancar dan dipengaruhi?

J: Sistem kehakiman kita masih berada di bawah Jabatan Perdana Menteri. Di bawah mereka yang ada kepentingan politik dan tidak ada pemisahan kuasa di antara ‘legislatif, eksekutif dan kehakiman’. Pemisahan kuasa itu tidak berlaku, sudah jadi bercelaru dan ini yang menyebabkan hilang keyakinan. Dengan sebab itu, kita mahu pemisahan kuasa itu berlaku dan barulah kehakiman itu ada kewibawaan dan ada kehebatan.

S: Maksud Dato’ Seri, ada campur tangan dalam ‘legislatif, eksekutif dan kehakiman’ dan menyebabkan krisis?

J: Ya, krisis…krisis..keyakinan yang berlaku.

S: Jadi, maksudnya badan kehakiman mesti jadi badan bebas dan tidak dipengaruhi?

J: Ya, bebas dan pemisahan kuasa itu ada, dengan sebab itu, kehakiman patut diletak di bawah Parlimen secara langsung atau di bawah Majlis Raja-Raja Melayu, supaya yang disebut Raja Berperlembagaan itu dipraktikkan dengan cara yang tepat.

S: Dato’ Sri, Ekoran campur tangan Australia ada kemungkinan atau tidak PAS mengambil langkah membuat bantahan?

J: Itu kita belum lagi membuat keputusan dan kita kena kaji dahulu, kita lihatlah. Sebabnya, dalam masa yang sama kita rasa malu nok bantah orang campur tangan jika kita sendiri tangan jika kita sendiri ada keaiban. Cara yang lebih berkesan ialah kita memperbaiki ‘diri’ (kelemahan) kita sendiri. Itu cara yang tepat. Dan kita kena siasat secara adil terhadap diri kita sendiri. Sebabnya, Islam mengharamkan kita membela kezaliman walau pun dari kalangan puak kita sendiri, Negara kita sendiri. Konsep keadilan Islam adalah sejagat.

S: Dato’ Seri, tadi kata kita rasa malu sebab ada keaiban. Apa yang dimaksudkan dengan keaiban itu?

J: Keaibannya ialah kita melihat tidak ada pemisahan kuasa di antara semua pihak iaitu ‘legislatif, eksekutif dan judiciary’ dan Nabi kita Muhamad SAW sendiri mengajar kita pemisahan kuasa ini. Dalam kes yang banyak dan dalam yang mengaibkan diri Nabi sendiri. Di mana Nabi SAW tidak menggunakan kuasa dia tetapi dia melantik hakim untuk menyelesaikan masalah dia sendiri. Dan hakim itu diberi hak untuk menghukum jika dia salah.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top