Lim Guan Eng ‘gempur’ Terengganu


Salam For All….untuk semua orang baik di kalangan pejuang serta pendokong Islam mahukan kepada golongan bukan Islam yang tidak menentang Islam.

Hari, satu perkara yang Awang hendak bagi tahu kepada semua tentang apa yang Awang tahu dan diberitahu oleh orang.

Sebenarnya, hari ini Ketua Menteri Pulau Pinang, Y.A.B Encik Lim Guan Eng akan datang ke Terengganu dalam beberapa pengisian program yang telah diatur untuknya.

Lawatan sehari ini (23 Mac 2010-Selasa) merupakan kunjungannya di atas jemputan PAS dalam pengisian bersama masyarakat tionghua di sekitar Bandaraya Kuala Terengganu.

Masyarakat tionghua di Kuala Terengganu akan didedahkan dengan perkembangan terkini isu-isu yang berlaku di bawah kerajaan Pakatan rakyat di Pulau Pinang.

Awang dimaklumkan, acara lawatan Ketua Menteri Pulau Pinang itu secara rasmi akan bertemu dengan masyarakat berbilang kaum pada Majlis Minum Petang (Hi-Tea) yang akan diadakan pada jam 6.00 petang di Kampung Tiong, Kuala Terengganu.

Selepas itu, disusuli dengan Majlis Makan Malam khususnya bagi kaum tinoghua yang dibuat secara ‘jual meja’ (derma) di sebuah restoran sekitar jam 8.00 malam ini.

Manakala, di sebelah malam pula Setiausaha Agung DAP itu akan berceramah sekali bersama dengan pimpinan PAS Pusat dan negeri di Kuala ibai, dekat sini.

Antara penceramah PAS yang diberitahu kepada Awang seperti Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut, dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Abu Bakar Chik berkata lawatan tersebut dianjurkan PAS Terengganu bertujuan untuk meraikan masyarakat tiongua Kuala Terengganu.

Katanya, PAS akan menerangkan perkembangan terkini isu-isu semasa di negeri-negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.

”Kita (PAS) mahu menjemput Guan Eng lebih awal, sempena Tahun Baru Cina, tapi jadual beliau (Guan Eng) terlalu padat dengan program-program di Pulau Pinang,

”Oleh itu, walau pun sudah lebih sebulan Tahun Baru Cina berlalu, beliau (Guan Eng) masih mahu meraikan masyarakat tionghua di sini,” ujarnya.

Menurutnya, PAS dan Pakatan Rakyat akan mula ‘menggempur’ negeri ini dengan penyusunan program-program penerangan kepada rakyat.

Katanya, rakyat masih lagi keliru dan dikelirukan oleh pihak Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) tentang pentadbiran kerajaan PAS dan Pakatan Rakyat.

Justeru itu, beliau menjemput semua rakyat untuk bertemu muka dengan Ketua Menteri Pulau Pinang tersebut dan turut mempelawa pihak media untuk membuat liputan secara adil dan baik.

Satu perkara yang Awang bangga berkawan dengan 'si cina' Guan Eng ini apabila dia selalu mengambil contoh Khalifah Islam, Umar Abdul Aziz.

Guan Eng ini sebenarnya seorang pemimpin yang suka membaca dan banyak membaca termasuk buku-buku sejarah Islam yang sememangnya orang Umno Islam sendiri malas membacanya.

Sebab itu, Awang lihat Guan Eng tidak menentang Islam pada zahirnya dan pemimpin Umno disemua peringkat jika mereka menentang Islam mungkin kerana tidak membaca buku-buku sejarah Islam.

Jika pun mereka (Umno) membacanya mungkin kerana tidak faham sebab 'hati' telah 'berkarat' dengan rasuah dan penyelewengan. Ini bukan Awang kata tetapi 'apa yang orang kata'.

Semoga, suatu hari nanti orang Umno juga tidal lagi menentang Islam sebagaimana yang Lim Guan Eng tidak menentang Islam.

Kan...Islam untuk semua dan Islam bukan untuk orang Umno sahaja yang tidak tahu dan tidak faham Islam secara mendalamnya.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top