Mereka tinggal secara ‘haram’?




Menteri Besar (MB) Terengganu, Dato’ Ahmad Said dengan angkuhnya menyifatkan kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) adalah ‘pejuang rakyat’ sebenar.

Ini kerana, katanya kerajaan BN Terengganu telah memberi peluang kepada penduduk di Kampung Paya Bunga menetap secara ‘haram’ selama berpuluh tahun tanpa sebarang denda.

Mat Said (MB) mengeluarkan kenyataan demikian kerana marahkan kepada Ketua Angkatan Muda (AMK) Tererngganu, Fariz Musa yang ‘membela’ penduduk di Kampung Paya Bunga.

Kawasan tersebut akan digunakan oleh kerajaan negeri untuk dijadikan tempat letak kereta bertingkat serta meluaskan kawasan Wisma Darul Iman.

Menurut MB lagi, kawasan berkenaan terpaksa dikosongkan bagi tujuan pembangunan dan pemilik rumah telah dimaklumkan.

“Tuan rumah tiada masalah dan penyewa kita (kerajaan) sediakan kenderaan untuk berpindah.

“Dia (Fariz Musa) yang tunjuk ‘hero’ dan bukan dia yang terlibat di situ. Seolah-olah dia (Fariz) memperjuangkan rakyat…tak betul…Kita (Umno) lebih memperjuangkan rakyat.

“Rumah dan tanah rezab kerajaan itu digunakan sudah berpuluh tahun lalu dan sekarang bila sampai masa kerajaan mahu guna dan dia (penduduk) kena keluarlah (pindah).

“Sepatutnya, bukan tugas kerajaan (urus perpindahan) kerana mereka (penduduk) tinggal secara haram. Kita (kerajaan) tidak denda pun mujur (nasib baik),” jelasnya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, di Wisma Darul Iman, 3 Mac lalu.

Sebaliknya, kata beliau penduduk di kawasan terbabit juga tidak mempunyai masalah berhubung perkara itu dan sedia berpindah.

Menurutnya, penduduk ditawarkan berpindah ke rumah kos rendah di Mengabang Lekar yang disediakan oleh kerajaan negeri.

Tetapi apa yang hendak Awang perjelaskan di sini amat berbeza dengan kenyataan Mat Said sebab penduduk di kampung berkenaan tidak bersetuju sangat untuk pindah.

Jika tidak…takkan ada pemilik rumah berkenaan yang ditangkap Polis bersama dengan Fariz ketika operasi perobohan dijalankan.

Walau pun beberapa hari sebelum perobohan itu, sebuah badan bukan kerajaan (NGO) Ikhwan yang diketuai oleh Fariz Musa dan rakan-rakannya telah menyerahkan satu memorandum di pejabat Menteri Besar.

Mereka minta supaya ditangguhkan dulu operasi tersebut dan selesaikan dulu masalah rakyat dan penduduk yang tidak mampu itu terutama bagi penerima bantuan kerajaan.

Ini kerana, ada di kalangan penghuninya merupakan penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan bantuan Maidam setiap bulan.

Jika mereka berpendapatan bulanan sekadar RM200 hingga RM250 sebulan…macam mana hendak bayar deposit rumah, kos pemasangan api-air dan bayaran bulanan rumah murah kos rendah tersebut.

Sekali lagi nampaknya, MB Terengganu ini ‘tertekan’ dan cuba berdolak-dalil untuk menghalalkan cara dengan membuat kenyataan seperti itu.

Awang yang kebetulan berada di lokasi perobohan pada hari tersebut hanya berdoa dengan hati kecik supaya kerajaan yang memerintah hari ini akan ditukar oleh rakyat dengan kuasa rakyat di masa akan datang.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top