Tokong Cina Berusia 200 Tahun Terbakar









PAS Terengganu sekali lagi mengambil sikap prihatin serta ‘cakna’ kepada masyarakat tionghua di negeri ini ekoran tragedi kebakaran sebuah tokong lama berusia lebih 200 tahun di Kampung Cina, semalam (22 Feb 2010).

Dalam insiden tersebut Tokong Ho Ann Kiong yang dikatakan tertua di Terengganu ini musnah lebih 60 peratus kerosakannya.

Awang yang kebetulan bersama dengan Pengerusi DAP Kuala Terengganu, Encik Ng Chai Hing dan berada di tempat kejadian itu antara yang terawal tiba ketika api mula marak dan pasukan Bomba dan Penyelamat dari Jalan Hiliran baru sampai.

Seramai 15 anggota bomba berusaha memadamkan kebakaran tersebut dengan bantuan tiga buah ‘tanker’ (kereta bomba) yang diketuai pegawai operasinya, Encik Mansor Mohd Noor.

Sejurus selepas itu, Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut tiba di lokasi kejadian setelah dihubungi oleh Awang sendiri.

Manakala, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berada di Kuala Lumpur dan Adun Ladang, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar ketika kejadian sedang merasmikan suatu mesyuarat.

Nasib baik, Haji Wahid datang kata seorang penduduk jika tidak teruk aku ‘belasah’ (komen) dia (Wahid) kali ini.

Bukan apa, kata orang itu..sejak akhir-akhir ini prestasi MP Kuala Terengganu (Wahid) ini sangat ‘teruk’ dan merosot hingga tidak sedap telinga mendengarnya.

Awang banyak sangat terima aduan dan perkhabaran tentang semua wakil rakyat baik dari parti Umno atau PAS sendiri. Cuma yang tidak sedapnya, banyak yang negatif dari positif.

Pesan Awang kali ini khasnya kepada wakil rakyat yang berjuang atas tiket ‘Islam’ (PAS) supaya ambil peringatan dan terima teguran dengan positif.

Jangan sampai Awang sendiri yang ‘belasah’ wakil-wakil rakyat atau Adun-adun yang mula ‘lupa diri’ atau selalu ‘menyibukkan diri’ dari turun berjumpa rakyat.

Ini kerana, wakil rakyat untuk rakyat dan bukan untuk diri sendiri…jika tidak boleh berkhidmat untuk rakyat…lebih baik ‘gantung’ sahaja songkok atau baju Melayu Wakil Rakyat dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, akan datang.

Apa yang hebatnya PAS Terengganu kali ini wakil rakyatnya cepat dan ada di lokasi kebakaran. Tapi wakil Umno langsung tidak nampak muka kecuali wakil MCA.

Wakil MCA itu, Toh Chin Yaw kebetulan jadi Adun Bandar jika tidak ‘mampus’ pun tidak datangnya.

Timbalan Pesuruhjaya (II) PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut berkata PAS merakamkan ucapan takziah serta simpatinya kepada seluruh masyarakat tionghua di negeri ini.

“Saya mewakili PAS Terengganu serta kepimpinan negeri ini ingin merakamkan ucapan takziah, simpati dan harap masyarakat tionghua di sini (Kampung Cina) bertenang dan bersabar,” ujarnya..

Katanya, maklumat dan siasatan awal pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat mendapati tiada unsur khianat atau sabotaj dalam insiden kebakaran Tokong Ho Ann Kiong, di Kampung Cina, tersebut.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu memaklumkan, pihak bomba mengesahkan kejadian tersebut bukan perbuatan khianat mana-mana pihak.

"Saya bimbang ‘takut’ (risau) ada usur khianat tetapi telah disahkan tadi (bomba) tidak ada.

"Bomba sendiri sebut tadi, tapi dia masih siasat, cuma dia pesan tadi jangan timbul tuduhan- tuduhan yang tidak berasas," ujarnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Wakaf Mempelam.

Harakah merupakan wartawan terawal tiba di tempat kejadian kira-kira jam 9.20 malam ketika api mula marak dengan cepatnya dan kebakaran berlaku sekitar jam 9.00 malam.

Menurut saksi penduduk berkata asap tebal dilihat mula keluar dari bahagian tengah atas bumbung bangunan tokong tersebut lebih kurang jam 9.00 malam.

Namun begitu, orang ramai tidak dapat memasuki bangunan tersebut untuk memadam kebakaran kerana pintu tokong berkunci.

Awang difahamkan, penjaga tokong tersebut keluar untuk makan sekitar jam 7.00 malam serta menguncinya sewaktu kejadian berlaku.

2 comments:

su ha berkata...

guane mu bahang wahid , awang ?

Unknown berkata...

MB Terengganu dah lah tak mahu tolong / baerikan sumbangan, tapi cakap bodoh pulak. Dia cakap kenapa perlu tolong kerana Masyarakat Cina dah banyak derma...inikah etika yg sepatutnya ada pada seorang manusia yg bergelar MB? mengapalah bodoh sangat...kalau tak mahu tolong jgn banyak cakap!!

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top