ISU perbincangan antara PAS-Umno yang dicetuskan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat kembali membuka ruang perbahasan antara satu sama lain.
Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang selalunya diberi gambaran tidak sehaluan dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Media arus perdana pula cuba ‘mewujudkan’ kononnya berlaku percanggahan pendapat antara dua tokoh tok guru tersebut dan disahut pula oleh para bloggers yang ‘makan suap’.
Rakyat yang ‘berkitabkan’ surat khabar dan laporan tv pro-kerajaan tersebut semakin ‘memerut’ seolah-olah ‘tertelan mata kail’ yang berselindung disebalik umpannya.
Bahkan, ahli-ahli PAS sendiri pun terikut-ikut dengan rentak permainan tersebut yang seharusnya diselidiki apa yang sebenarnya berlaku ‘dalaman’ parti atau laporan tersebut.
Kadang-kala, Awang diberitahu ahli-ahli PAS juga lebih percayakan laporan provokasi seumpama itu dari mempercayai pemimpin mereka.
Ini tidak terkecuali di kalangan blogger-blogger di kalangan penyokong PAS dan ahli PAS yang agak tidak ‘sehaluan’ dengan pendiriannya. Maka, dikritik pimpinan tersebut tidak bertempat.
Kononnya, guna kebebasan bersuara tetapi terikut-ikut dengan rentak ‘musuh’ tanpa disedarinya. Pemimpin itu begitu-begini..begitu-begini. Timbullah, persepsi yang bermacam-macam.
Jika kita rasa kita benar…dan pemimpin itu salah. Apa ‘takut’…datanglah jumpa pemimpin itu dan persoalkan apa yang tidak betul, apa yang salah itu. Janganlah ‘ambil’ di tepi-tepi jalan dan membuat dakwaan sebagai kisah benar.
Jika ada di kalangan para blogger PAS atau Pakatan Rakyat yang tahu pemimpin-pemimpin PAS buat salah. Ayuh, kita pakat turun jumpa dan tanya sendiri apa yang tidak betul itu.
Jika mahu, Awang boleh tolong bawa jumpa secara langsung dengan pemimpin-pemimpin yang dikatakan buat salah. Biar kita bersemuka, kerana perjuangan Islam ini bukan hak milik dia dan bukan harta pusaka dia.
Apa yang ingin Awang utarakan di sini, setiap kali ‘timbul’ isu kerjasama dan perbincangan PAS-Umno. Maka, ‘riuh-damak’ kata pemimpin itu nok pakat dengan Umno…pemimpin ini nok masuk Umno.
Pada hal, dari sudut strategi politik tidak diambil kira. Oleh itu, janganlah kita selalu ‘bersangka jahat’ kepada orang.
Kali ini, Awang hendak tuliskan apa yang diperkatakan oleh Ustaz Abdul Hadi melalui soal-jawab dalam beberapa isu dimutakhir ini.
S: Dato’ Seri, boleh perjelaskan sedikit apa yang dikatakan percanggahan pendapat antara Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Aziz dengan Presiden PAS dalam isu perbincangan PAS dengan Umno?
J: Sebenarnya, tidak ada percanggahan antara saya dengan Tuan Dato’ Nik Abdul Aziz dan tidak ada pemisahan antara agama dengan cara hidup dalam Islam. Agama dengan politik dengan sosial dan sebagainya. Apa sahaja masalah dalam dunia ada kaitan dengan agama. Di mana, Tuan Guru Nik Aziz bercakap dalam konteks ‘ad-deen’ (agama dengan cara yang menyeluruh) dan saya mungkin menyentuh aspek-aspek tertentu. Sebenarnya, tidak ada percanggahan antara saya dengan Tuan Guru Nik Aziz.
S: Ini bermakna, apa yang diperkatakan orang tentang berlaku percanggahan itu jauh sekali berlakunya?
J: Tidak…kita mesti memahami agama mengikut definisi Islam dari perkataan ‘ad-deen’ yang disebut al-Quran oleh Tuhan. Berbeza dengan agama yang diterjemahkan ‘relegent’ dalam bahasa Inggeris atau agama dalam bahasa ‘Sanskrit’. Di mana, Islam adalah ‘ad-deen’ bukan sahaja agama, bukan sahaja ‘relegent’ termasuk di dalamnya cara hidup ‘way of life’ yang termasuk di dalamnya politik, ekonomi, sosial dan segala perkara yang berkait dalam urusan kehidupan manusia secara individu dan masyarakat, secara bangsa dan antarabangsa, secara globalisasi. Berkait dengan segala aspek yang menjadi tanggungjawab manusia di atas muka bumi ini. Apa yang disebut oleh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz ialah tentang surat yang dihantar kepada Perdana Menteri. Surat itu menyatakan PAS sedia berbincang dengan Umno dalam aspek Islam yang diperjuangkan oleh PAS selama ini sebagai satu penyelesaian cara hidup bagi negara kita. Setelah kita melihat kegagalan-kegagalan yang dialami dalam negara kita talu-bertalu. Kita mengalami masalah politik yang belum selesai. Masalah ekonomi, masalah sosial yang makin hari makin parah. Sepatutnya, dibincang apakah penyelesaiannya. PAS boleh mengemukakan cadangan-cadangan penyelesaian secara Islam. Dalam hal ini, kita mengambil sikap yang terbuka dan boleh berbincang dengan semua pihak termasuk dengan kerajaan sendiri. PAS pernah melibatkan diri dengan forum Islam. Bukan sahaja melalui Parlimen, melalui Dewan Undangan Negeri (Dun). Bahkan, PAS pernah menyertai Majlis Perundingan Ekonomi Negara (Mapen). PAS pernah menyertai apa sahaja forum secara khusus yang diatur oleh kerajaan. Termasuklah yang terkini dalam isu kalimah Allah. Di mana, PAS telah menghantar wakil dalam perbincangan dengan IKIM (Institut Kefahaman Islam Malaysia) dan kita mengemukakan pandangan kita sebagaimana dalam al-Quran dan Hadis Nabi SAW. Sebagaimana yang dinyatakan oleh ulama’-ulama’ dalam kitab yang banyak yang dikarang oleh mereka.
S: Tuan Guru, adakah kaedah bagi penyatuan tersebut kerana isu perbincangan antara Umno-PAS telah lama tetapi tidak pernah menjadi kenyataan?
J: Masalah penyatuan ini kita hendaklah faham. Di sana ada perkara yang manusia wajib bersatu, ada perkara yang harus bersatu dan ada perkara yang haram bersatu dan tidak boleh bersatu sampai bila-bila. Perkara yang haram bersatu antara benar dan salah, adil dan zalim, antara haram dan halal, antara iman dan kufur, antara Islam dan jahiliah. Perkara yang principal, perkara yang konsep, yang diputuskan oleh al-Quran, yang ada nas. Di mana, dalam hal ini tidak boleh disatukan sama sekali antara perbezaan yang berlaku dengan manusia. Ini tidak boleh kita satu, perkara yang ‘tabie’, perkara yang naluri. Dan di sana, ada perkara yang boleh disatukan. Perkara yang menjadi kepentingan bersama, yang menjadi tujuan bersama, keadilan untuk semua. Hak kebaikan untuk semua, menolak keburukan untuk semua. Walau pun persepsinya berbeza itu boleh dibincangkan. Perkara yang boleh disatukan ada, perkara yang boleh diraikan antara satu sama lain, tolak ansur itu ada dan ini perlu dilihat. Kita tidak boleh melihat secara menyeluruh sebagai satu prinsip yang beku, yang jumud, yang tidak boleh rungkai. Oleh sebab itu, PAS bersdia untuk mengadakan perbincangan dalam perkara yang boleh dirungkai, yang boleh diselesaikan secara ‘ijtihad’, secara kebijaksanaan yang berpandukan kepada prinsip-prinsip ‘fleksibel’ yang ada dalam al-Quran, yang diajar oleh Nabi kita Muhamad SAW.
S: Dahulunya, PAS pernah kata Umno kafir. Dalam isu penyatuan ini macam mana hendak betulkan keadannya?
J: Kita (PAS) tidak pernah menentukan si anu bin si anu kafir. Kita (PAS) menyataka batas-batas iman dan kufur. Saya sendiri mengarang sebuah buku tentang Aqidah Muslim. Dan Jabatan Perdana Menteri telah mengeluarkan kitab Mustika Hadis. Jilid yang pertama yang menyatakan batas-batas Iman dan Kufur. Di sana, ada dinyatakan ada perkara-perkara yang boleh membatalkan iman seseorang, yang membatalkan Islam seseorang dan mungkin mereka yang melakukan secara jahil adalah berdosa. Dan kita (PAS) tidak boleh menentukan siapa-siapa jadi kafir melainkan melalui Badan Kehakiman secara Islam yang sah. Dalam Islam ada hukum dan undang-undang orang yang murtad. Dengan sebab itulah, mesti melalui Badan Kehakiman Islam yang kita (umat Islam) kena faham. Apa yang kita (PAS) sampaikan adalah secara ilmu. Kita (PAS) tidak menafikan ada di kalangan masyarakat kita yang menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal, yang menghina hukum hudud, yang menghina hukum qisas. Dan ada di kalangan pemimpin kerajaan yang tidak perlu saya sebut namanya yang mengatakan sekiranya dilaksanakan hukum hudud akan jadi huru-hara. Jika laksanakan hukum Islam ramai orang Islam yang kudung (potong tangan). Ini hukum yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran. Mungkin mereka mengatakan demikian kerana jahil dan jika kerana jahil dia berdosa kerana tidak belajar. Tetapi, jika dia kata dengan pengetahuan dia, dengan tahu dia sebagai seorang Islam dan tiba-tiba dia menafikan hukum Allah. Ini boleh merosakkan aqidah (Islam) dia. Dan menjadi tanggungjawab kitalah (PAS) menyampaikan. Alhamdulillah, kita (PAS) telah berjaya menyampaikan mesej kita (Islam) sehingga hari ini Umno tidak boleh mendedahkan kesilapan kita dalam masalah ini. Apa yang berlaku ialah anjakan paradigma dalam Umno sendiri yang tidak lagi mengatakan politik suku agama suku. Dan tidak lagi menghina hukum-hukum Islam, tidak ada lagi budaya dalam Umno. Ini kejayaan yang dapat kita (PAS) laksanakan. Ini kejayaan dakwah yang kita (PAS) sampaikan bagi menyedarkan umat kita, bangsa kita dalam perkara (batas iman dan kufur) ini. Sepatutnya, kita tidak boleh bertelingkah dalam masalah ini dan PAS sendiri pernah minta diadakan muzakarah secara ilmu. Dalam PAS ada Majlis Syura Ulama’ PAS dan dalam Umno ada Biro Agama Umno. Dan kerajaan sendiri mempunyai Majlis Fatwa, ada mufti-mufti dalam kerajaan, ada IKIM ada macam-macam. Jika dalam Umno ada mereka yang membawa ijazah Phd dalam bidang Islam. Dalam PAS juga ada dan dengan sebab itu perbincangan secara ilmu adalah penting. Walau pun demikian, saya melihat telah berlaku anjakan paradigma dalam Umno tidak lagi mengatakan agama berpisah dari politik. Ini satu perubahan yang positif dan apa yang penting kita terjemahkan secara praktikal dan dilaksanakan dengan cara yang baik. Antaranya, sekurang-kurangnya memberi ruang kepada negeri-negeri yang dipimpin oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Tidak ada gangguan-gangguan dari segi semangat federalisma. Apa yang berlaku ialah mereka (Umno-BN) telah melanggar semangat dan konsep federalisma yang diamalkan, tidak menghormati keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) termsuk pilihan raya di Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Bila pakatan Rakyat telah menubuhkan kerajaan, mereka (Umno-BN) mesti menghormati keputusan ini tetapi seolah-olah tidak berlaku penghormatan terhadap keputusan ini. Ini suatu hal yang lain dari prinsip Islam. Dengan sebab itu, perbincangan Islam secara ‘usuli’ secara asas perlu antara PAS dengan Umno yang merupakan ada di kalangan Islam disemua pihak. Jadi perbincangan secara ilmu sangat penting. Dan PAS telah meneroka, apabila Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menjemput kami (PAS) menghadiri perjumpaan dengan IKIM dan saya sendiri hadir dalam majlis itu bersama dengan wakil PAS dalam persidangan itu dan kita (PAS) telah mengemukakan pandangan-pandangan kita (PAS). Ini suatu perkembangan yang sangat positif dan kita (PAS) bersdia untuk hadir jika dibuka ruang untuk kita (PAS) menghadirinya.
S: Dato’ Seri, PAS Perak telah beralih kuasa dan dalam Pakatan Rakyat dengan adanya kes Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Adakah itu mengganggu-gugat sokongan yang padu kepada PAS sendiri?
J: Kita melihat sokongan ahli-ahli PAS tidak berubah. Apa yang penting ialah sokongan pengundi-pengundi atas pagar yang masih dipengaruhi media arus perdana yang tidak sampai kesemua peringkat. Perubahan lebih ketara di tempat yang ada kemudahan internet sebagai media alternatif. Dengan sebab itu, kita (PAS) menang dan mendapat sokongan di kawasan-kawasan Bandar dan pinggir Bandar. Kawasan pendalaman masih ketinggalan. Sebabnya, demokrasi media masih lagi tidak ada dalam erti kata sebenar. Sebab itu, rakyat perlu mendapat maklumat yang sebenar. Dalam amalan demokrasi rakyat adalah hakim. Hakim yang memberi kata putus melalui pilihan raya, hakim tidak boleh memberi keputusan sekiranya tidak mendapat maklumat yang sepenuhnya dari saksi dan pendakwa. Jika maklumat dari pihak pendakwa sahaja dan dari pihak yang didakwa tidak ada maklumat. Bagaimana, hakim boleh memberi keputusan yang adil dan dengan sebab itu, rakyat perlu mendapat maklumat yang sepenuhnya bukan sahaja maklumat dari kerajaan tetapi juga dari pihak pembangkang. Maka, media memainkan peranan yang besar dalam masalah ini.
0 comments:
Catat Ulasan