Hari Keluarga Awang Meriah






Bersempena cuti Tahun Baru Cina yang lalu. Keluarga Awang merancang mengadakan ‘Hari Keluarga’ untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.

Maka, kami adik-beradik pun baliklah ke kampung semua dan berkumpul ramai-ramai. Kampung Awang namanya Kampung Geliga Besar, dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Chukai, Kemaman.

Jika kawan-kawan biasa ke sana (Kg. Geliga) di mana ada satu deretan orang jual kerepok lekor atau kerepok rebus atau kerepok ‘batang’ atau macam-macam nama yang digelarnya semua sama maksud.

Boleh dikatakan, 99 peratus dari para peniaganya adalah ‘anak-beranak’ dan suku-sakat Awang belaka sebenarnya. Bapa saudara ada, emak saudara ada, sepupu ada, berpupu-pupu pun ada…’pendek’ katanya semua dari kalangan keluarga anak-beranak Awang.

Maju sungguh ‘lening’ kawasan tu setiap hari berduyung-duyung orang datang membelinya. Dan menjadi satu daya tarikan pelancongan di Kemaman.

Ok, pada hari Ahad (14 Februari) malamnya, kami pun buatlah BBQ dengan membakar ikan, ayam, pari dan sebagainya.

Meriah juga pada malam tu…adik-beradik, ipar dan anak cucu saling berperanan dan sama-sama memasak dan makan. Gelagak anak-anak kami semua pun macam-macam. Bila sudah ramai ada yang menangis dan suka bergalak pun ada belaka.

Habis tu nok buat macam mana, bila ramai-ramai jadi satu kesukaan dan ‘pesta’ buat budak-budak. Jika kita larang semakinlah menjadi-jadi…itulah hari keluarga namanya.

‘Dan Sebenarnya’…, idea BBQ itu dicadangkan oleh emak-ayah kami. Orang tua itu hendak lihat kami anak-cucu balik ramai-ramai dan makan ramai-ramai sekali sekala.

Cumanya, ada satu keluarga adik Awang yang terpaksa tidak dapat hadir kerana mertuanya suaminya ada buat kenduri arwah di Manir, Terengganu.

Namanya, Noraini dan suaminya Mohd Firdaus serta dua anaknya tidak bersama kami dan keluarga pada malam dibuat BBQ itu.

Awang perhatikan…rupa-rupanya program seumpama ini boleh dijadikan acara tahunan yang boleh dimasukkan dalam ‘kalendar keluarga’ di masa akan datang.

Biasanya, setahun sekali kami semua adik-beradik ada agenda tahunan pada hari raya sahaja. Maknanya, setiap hari raya kami kena bincang sama ada raya pertama, kedua atau ketiga kami semua mesti balik dan berkumpul.

Pada malam itu, biasanya ‘bos’ (ayah) Awang akan memulakan ucapan dan nasihatnya kepada anak-anak dan diikuti oleh emak Awang.

Selepas itu, Awang pula sebagai anak yang sulong, isteri Awang dan begitulah seterusnya semua bercakap dalam majlis itu mengikut turutan sampai kepada adik yang bongsu.

Dan selepas itu, kami semua bersalam-salaman dan mengagihkan duit raya kepada anak-anak dan anak-anak saudara dan cukup meriahlah.

Tahun ini, kami telah rancang satu program rehlah yang tertangguh sejak hampir dua tahun. Dana kutipan RM30 sebulan satu keluarga dan dua tahun banyaklah. Jadi, pada bulan Mac 2010 nanti, kami semua akan ke Johor Bharu.

Semoga dengan apa-apa perancangan yang kami semua buat ini dapat mengeratkan lagi hubungan silaturrahim dan kekeluargaan. Meski pun masa Awang sangat ‘terhad’ dengan kerja-kerja tetapi dalam bab ini Awang cuba sedaya upaya untuk bersama mereka semua.

RENUNG UNTUK KELUARGA….FIKIT NTUK DIRI

6 comments:

abu muaz berkata...

seronok awang makang ayang bakor.

norrie berkata...

rajin sunggoh adik perempuan awang dan suaminya dok bakor ikang....

norrie berkata...

comel betul baby 2 orang tu.... KEMBOR ker????yang kulit putih sikit tu macam meh kite jer mase kecik2 dulu......

norrie berkata...

norrie doakan semoga Allah permudahkan hajat keluarge awang nok buat ari keluarge kat Batu Pahat tu......Amin.

Tanpa Nama berkata...

terujenye saye bace...se nok wak ari kuage etek...meriohnye laaa....

Tanpa Nama berkata...

sy sangak teruje...se nok wak ari kuage etek...meriohnye laaaa...

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top