Baju Budak UDM




PADA hari Jumaat, 29 Januari 2010 lalu, Awang ke Kampung Bari, Setiu kerana menghadiri satu program ceramah sempena Himpunan 2000 ‘Orang Mude Geng Kite’ Zon Besut dan Setiu.

Malam itu, yang berceramahnya adalah Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung PKR, YB Saifuddin Nasotion.

Setelah selesai program, sekitar jam 12.20 pagi (Sabtu-30 Januari 2010) Awang bertolak balik dari tapak program ke Kuala Terengganu.

Kebetulannya, Awang keseorangan dengan menaiki kereta MPV Ananza yang bernombor plat TAK 5505 milik adik ipar Awang yang bernama Wan Saudah Wan Musa. (Guru di Pulau Pinang).

Setiba Awang di satu lokasi dekat jambatan Penarik, Setiu. Awang lihat beberapa buah kereta berhenti di bahu jalan tapi orang tidak ramai. Sangkaan Awang mungkin ada orang sedang memancing atau lain-lain aktiviti.

Awang pun berhenti dan cuba melihat suasana. Rupa-rupanya, terdapat sebuah kereta terbabas dan perlukan bantuan segera.

Awang sendiri turun dan masuk ke dalam semak yang jauhnya beberapa meter dari bahu jalan. Sebuah kereta Proton Iswara Aeroback dinaiki oleh enam anak gadis terbabas ketika mengelak bertembung dengan sebuah kereta dari arah bertentangan.

Kami (orang ramai) tolong membawa yang tercedera itu ke tempat lebih selamat. Rupa-rupanya, semua itu adalah pelajar tahun tiga di Universiti Darul Iman (UDM).

Ambulan telah dihubungi tetapi terlalu lama untuk pasukan penyelamat itu tiba. Akhirnya, Awang buat cadangan bersedia untuk tolong hantar pelajar yang tercedera itu ke hospital.

Dua dari pelajar tersebut agak teruk cederanya dan seramai empat orang dibawa masuk ke kereta Awang untuk dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

Manakala, dua lagi yang cedera ringan masih di sana (tempat kemalangan) untuk urusan-urusan berkaitan.

Akhirnya, sekitar jam 1.30 pagi (Sabtu-30 Januari 2010) Awang tiba di HSNZ untuk mendapatkan rawatan kepada empat pelajar terbabit.

Ketika dalam perjalanan sempat sepatah dua Awang tanya yang pelajar terbabit ada dari Kelantan, Perlis, Melaka dan Selangor. Tetapi pemandunya, jika tidak silap dari Pasir Putih, Kelantan. (cedera ringan)

Apa yang ingin Awang coretkan dalam catatan ini, mangsa kemalangan tersebut ada tertinggal sehelai kain tudung dan baju dalam kereta Awang. Dan sebungkus mee goreng yang akhirnya terpaksa Awang buangkan sahaja.

Kain tudung itu ada bunga-bunga kecil warta kuning air dan baju pula berwarna coklat. Masalahnya, sampai sekarang (10 Februari) Awang belum jumpa dengan budak-budak UDM itu untuk kembalikan semula barangannya.

Pada petang 30 Januari itu, Awang pergi semula ke hospital untuk kembalikan kepada budak UDM yang Awang tolong itu tetapi mereka sudah keluar HSNZ. dan pihak hospital beri dua nama iaitu Siti Faizah Taharil dan Maisarah Mansor.

Jika sesiapa yang mengetahuinya tentang budak-budak itu sila hubungi Awang segera untuk kembalikan barang-barang mereka. Hubungi Awang atau SMS di talian 016-937 1973.

RUNUNG & FIKIR….HARAP AMBIL PERHATIAN

2 comments:

amdang81 berkata...

Awang, bakpe dok jampi2 skit atas kain baju tuu... hehehhe

Unknown berkata...

bakpe dok upload gambar eksideng bog

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top