Awas!!! Bahtera BN ‘bocor’



BENARKAH…? Bahtera Barisan Nasional (BN) kini sedang ‘bocor’ dan akan karam serta tenggelam dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang.

Ini kerana, usia pemerintahan Umno-BN telah melebih 50 tahun serta mencapai usia warga emas yang semakin lemah dan tidak bertenaga lagi.

Awang diberitahu, dalam usia yang sebegitu lama memerintah Negara ini dianggap tidak relevan lagi oleh para analisis politik dan rakyat umumnya.

Apatah lagi, selepas PRU Ke-12 lalu, majority yang diperolehi oleh BN di peringkat pusat kurang dua pertiga serta ‘mencemaskan’.

Meski pun, pemimpin Umno-BN kata tidak ada masalah tetapi ‘kecut’ perut dibuatnya sehingga memaksa mereka membuat perhitungan di luar batasan demokrasi.

Soal ‘halal-haram’…’betul-salah’ itu nombor dua, belakang kiralah. Apa yang penting BN terus teguh dan memerintah.

Sebab itu, kerajaan Pakatan Rakyat di Perak boleh jatuh. BN tidak mampu untuk ambil balik kerajaan Pakatan Rakyat Perak secara ‘anak jantan’ mengikut lunas-lunas demokrasi.

Maka, dengan cara ‘meragut’,’rasuah’ dan tipu muslihat terpaksa dilakukan. Dan Najib selaku Perdana Menteri 1Malaysia untuk jahanam telah belajar dalam hal ini dengan ‘sifunya’ iaitu Mahaguru Tun Dr Mahathir Mohamad.

Najib pun guna ilmu Dr Mahathir iaitu dia tidak hairan dengan pembangkang sekali pun mempunyai 100 para peguam bela yang hebat-hebat untuk lawan kes di Mahkamah.

Sebab, Najib sama juga dengan Dr Mahathir…dia hanya perlukan seorang ‘hakim’ yang boleh ikut telunjukknya.

Sebab itu, kes Anwar mereka berani bawa sekali lagi ke mahkamah. Jika keputusan itu tidak memihak kepada Najib dan kerajaan BN. Awang berani ‘kerat kuku’ atau ‘potong rambut’.
Begitu juga dengan kes MB Pakatan Rakyat, Dato’ Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin walau pun dia boleh menang pada dasarnya. Tetapi, tetap kalah sebab Dr Zambry dan Najib ada seorang ‘hakim’.

‘Dan Sebenarnya’…Najib dan BN terpaksa buat itu semua kerana kapal yang sedang dikemudinya kini telah bocor dan hampir karam.

Tambahan pula, ‘awok-awok’ (MCA, MIC, PPP dan lain-lain) dalam pakatan Barisan Nasional (BN) sedang bergaduh dan bertumbuh sesama sendiri.

Sudahlah, kapal hendak karam ditambah pula dengan ‘awok-awok’ BN berlawan dan berperang dalam bantera BN tersebut.

Maka, Awang ada terdengar satu ucapan yang dibuat oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tentang hal politik Umno-BN.

Awang difahamkan, PAS sekali lagi menegaskan tidak akan ada kerjasama membentuk kerajaan dengan Barisan Nasional (BN).

PAS lebih selesa menjadi pembangkang yang menasihati kerajaan daripada ‘bersama’ (menyertai) dengan sebuah kerajaan yang bakal ‘tenggelam’ (tumbang).

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifat Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) seumpama sebuah kenderaan bahtera yang sedang ‘bocor’.

“Bentuk kerajaan, sehingga kini tidak berlaku dan tidak ada perkiraan. Kita (PAS) tunggu pilihan raya. Bentuk lain ada, ekonomi dan sebagainya.

“Kita (PAS) lebih selesa jadi pembangkang yang menasihatkan kerajaan kerana kita (PAS) tidak mahu naik di atas kenderaan yang sedang ‘bocor’.

“Kita (PAS) tahu parti kerajaan (BN) juga sedang ‘bocor’, tidak pasal-pasal kita (PAS) naik dan tenggelam dengan ‘bahtera’ yang ‘bocor’,” jelasnya.

Ustaz Abdul Hadi berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Himpunan Pemuda Islam Kuala Terengganu (Pemikat) 2010 di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Terengganu, di Kuala Ibai, 19 Februari lalu.

Namun begitu, katanya PAS sedia bekerjasama, bermuzakarah dan berbincang dalam isu-isu lain seperti ekonomi dan sosial bagi kepentingan rakyat.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang berkata pendirian PAS bersikap positif dalam perkara yang baik mengikut konsep demokrasi.

“Kita (PAS) bersikap positif sepanjang masa dalam perkara yang positif, yang baik kita terus bekerjasama. Sebagaimana, dimasa-masa yang lalu.

“Perkara yang mungkar, perkara yang tidak betul kita (PAS) tetap menegur dan mengkritik. Ini adalah konsep demokrasi yang kita (PAS) amalkan.

“Kita (PAS) tidak membangkang semata-mata dan kita (PAS) tidak menyokong semata-mata. Kita (PAS) terbuka untuk bermuzakarah, berbincang sebagaimana yang diminta oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat,” tegasnya.

Sementara itu, kata Ustaz Abdul Hadi ahli-ahli PAS di peringkat akar umbi hanya mengikut kepimpinan partinya.

Cuma, katanya masih terdapat di kalangan ahli parti yang melahirkan rasa ‘cemburu’, bimbang dan fobia tentang pengalaman PAS menyertai Barisan Nasional pada tahun 70-an.

“Akar umbi PAS mengikut kepimpinan dia (parti), dan yang ada ialah rasa ‘cemburu’ kerana mengalami fobia PAS menyertai Barisan Nasional (BN) tahun 70-an dan kemudian Kelantan ‘dirampas’ secara darurat.

“Itu dalam kerjasama politik yang perlu dilaksanakan dalam sejarah tanahair selepas berlaku peristiwa 13 Mei 1969.

“Dan kita (PAS) merasakan kerjasama bentuk Barisan Nasional (BN) tidak berulang dan tidak akan berlaku lagi.

“Kita (PAS) ada bentuk kerjasama lain yang boleh kita (parti) buat. Dan kita (PAS) boleh bertemu bukan sahaja dengan kerajaan Malaysia, bahkan kerajaan asing pun kita (PAS) berjumpa dalam isu-isu yang positif,” ujarnya.

Menurutnya, dalam isu Islam mengikut aspek yang luas, menyeluruh dan bukan Islam dari sudut pandangan yang sempit.

Oleh itu, sukalah kiranya Awang mengajak member-member AWang yang masih dalam bahtera Umno-BN itu supaya segera turun dan meninggalkannya.

Marilah, kita (rakyat) pakat-pakat naik bahtera baru yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat tetapi bukan bahtera kapal selam yang walau pun baru dibeli tetapi tidak boleh menyelam.

Apatah lagi, jika naki kapal terbang yang sebelum ini heboh tidak ada injinnya. Jika itulah keadaannya, baiklah kita pakat sama-sama naik wau itu lebih selamat.

Awang cadang naik wau itu bukan sebarang wau tetapu ‘wau bulan’ yang dilihat semua orang bakal menerajui kerajaan negeri dan kerajaan pusat dalam PRU akan datang.

RENUNG YANG BARU…FIKIR YANG BURUK DEH…

1 comments:

su ha berkata...

Salam buat awang.
mu jangan lupa awang , walaupun bahtera mereka akan tenggelam tapi mereka masih ada kapalselam. Pakatan Rakyat mana ada kapalselam?

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top