Projek ‘ad-hoc’ yang memalukan Menteri akhirnya lulus


Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Ahmad Shabery Chik pernah ‘dimalukan’ oleh segelintir ahli Umno serta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di Kampung Sura Hujung, Dungun, baru-baru ini.

Projek tersebut dikatakan orang sebagai projek ‘ad hoc’ kerana pihak JKKK dan penduduk tidak tahu-menahu dan mendapat bantahan.

Awang dimaklumkan upacara pecah tanah pembinaan Velodrom Lumba Basikal dan beberapa kemudahan sukan lain di daerah Dungun yang dijadual berlangsung terpaksa ditangguh kononnya mendapat bantuan penduduk.

Hakikatnya, penduduk setempat tidak mengetahui perancangan kerajaan bagi mengadakan sebuah Velodrom Lumba Basikal di atas sebuah tapak Padang Bola.

Sumber Awang memaklumkan, pihak yang ‘kuat’ menentang majlis pecah tanah tersebut sehingga terpaksa ditangguhkan adalah JKKK di kampung berkenaan.

Menurut sumber yang rapat dengan pihak tersebut juga memaklumkan bahawa penentangan dibuat kerana projek itu tidak melalui JKKK setempat.

Maknanya, JKKK bukan tidak setuju kerana kepentingan rakyat tetapi barangkali tidak setuju kerana JKKK tersebut tidak dapat bahagiannya.

Biasalah, amalan ‘komesyen’ dalam bahasa lembut yang sama dengan amalan ‘rasuah’ itu telah berakar umbi dan bersarang dalam diri tubuh badan orang Umno.

Sebut sahaja bab rasuah atau ‘baham pitis’ ini dari peringkat orang ‘bawah’ hingga ke arang ‘atas’ semuanya ‘kedaroh’ duit rakyat.

Ibaratnya, jika ada apa-apa projek yang kecil-kecil dia (Umno) ‘baham’ (ambil) sikit, projek yang besar-besar dia ‘baham’ besar.

Bahkan, Awang juga dimaklumkan, segala persiapan telah dibuat dengan pemasangan puluhan khemah di atas tapak Padang Bola yang bakal ‘dikorbankan’ itu.

Seorang penduduk, Zakaria Mat Zin, 49, menyifatkan projek pembinaan velodrom lumba basikal yang dicadangkan itu adalah projek ‘ad-hoc’.

Ini kerana, katanya penduduk di Kampung Sura Hujung ini tidak pernah mengetahui perihal tersebut.

“Tiba-tiba beberapa hari sebelum berlangsung cadanagn majlis pecah tanah (velodrom) itu pihak Majlis Perbandaran Dungun (MPD) dating dan bersih kawasan.

“Projek (velodrom) itu akan dibuat atas sebuah padang bola yang menjadi tempat anak-anak kampung bermain bola sepak setiap petang,” ujarnya.

Menurutnya, projek tersebut akan ‘mengorbankan’ sebuah padang bola yang telah wujud sejak 15 tahun lalu di kampung ini.

Encik Zamri Muda, 39, berkata penduduk setempat tidak menolak pembangunan yang hendak dibuat oleh kerajaan tetapi biar ikut salurannya.

Sepatutnya, kata beliau perbincangan dengan penduduk dan jawatankuasa berkenaan wajar dilakukan terlebih dahulu.

“Kami (penduduk) tidak menolak pembangunan yang dibawa oleh kerajaan untuk kemudahan rakyat tetapi biar ikut cara betul.

“Sebab, jika terlaksana projek (veledrom) itu kemungkinan melibatkan rumah-rumah kediaman penduduk dan pengambilan balik tanah,” jelasnya.

Katanya, penduduk tidak mahu kerana pembangunan yang kurang penting rakyat ‘dikorbankan’ serta kehilangan tempat tinggal kelak.

‘Dan Sebenarnya’…beberapa hari lalu, Awang diberitahu lagi bahawa seorang Ahli Exco Kerajaan Negeri Terengganu ada membuat kenyataan dalam akhbar yang projek itu akan diluluskan segera.

Barangkali, pihak JKKK yang kuat menentang sebelum ini sudah mendapat bahagiannya dan sama-sama dapat ‘baham’ bahagian masing-masing.

Maka, sesuailah dengan amalan puak-puak Umno pakai apa yang dikatakan ‘yang berat sama pikul…yang ringan sama dijinjing’ dan yang jadi mangsanya ‘rakyat mesti didahulukan’ untuk susah dan ‘pemimpin diutamakan’ untuk senang.

RENUNG DAN FIKIR SATU MALAYSIA

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top