Dr Zambry belum tentu menang di ‘Mahkamah Rakyat’








KIRA-KIRA….jam 11.00 pagi tadi ( 9 Februari) Mahkamah Persekutuan di Putrajaya memutuskan Dato’ Seri Zambry Abd Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

SYABAS…SYABAS…dan SYABAS….satu keputusan yang tidak boleh dipertikaikan mengikut peraturan dan undang-undang kerajaan 1Malaysia.

Keputusan tersebut langsung tidak mengejutkan Awang bahkan, telah dijangkakan juga kebarangkaliannya oleh pimpinan Pakatan Rakyat yang terdiri dari PAS, PKR dan DAP.

Pada saat ini, pemimpin dan penyokong kerajaan ‘haram’ Barisan Nasional (BN) sangat bergembira dan ‘tersenyum’ dengan keputusan tersebut.

Ahli-ahli Umno di kampung-kampung bakal meraikan dengan ‘nasi kunyit’ dan akan berpestalah tiga hari tiga malam.

Di Perak ketika ini, Umno Perak boleh mendabit dada seluas-luasnya yang mereka kini berada dilandasan ‘kebenaran’.

Apa yang berlalu sebelum ini, menampakkan seolah-olah bekas kerajaan Pakatan Rakyat yang ‘digulingkan’ itu gilakan kuasa dan jawatan Menteri Besar.

‘Dan Sebenarnya’….pada ‘pendapatan’ Awang dari sumber-sumber Umno-BN yang berbisik-bisik kepada Awang. Hakikatnya, pemimpin mereka Umno-BN pun tidak senang duduk dengan keputusan itu.

Rakyat bawahan tidak tahu yang pemimpin-pemimpin ‘atasan’ yang menjadi ‘dalang’ bagi ‘merampasan’ kuasa itu tidak senang duduk bagi memikirkan strategi seterusnya mulai hari ini.

Apa Yang Orang Kata….apakah akan berlaku juga pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak dalam masa terdekat ini selepas Umno-BN berjaya memperolehi keputusan yang diharapkan itu.

Mereka sedang memikirkan bilakah pula tarikh dan masa sesuai untuk membubarkan Dun Perak bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap Umno-BN Perak.

Maka, tidak mustahil salah satu strateginya mengambil kesempatan ke atas perbicaraan konspirasi kali kedua kes liwat yang melibatkan mantan Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim selama sebulan ini.

Kes perbicaraan liwat Anwar merupakan satu modal besar pelaburan Umno-BN untuk ‘membunuh’ keyakinan serta sokongan orang Melayu terhadap Pakatan Rakyat.

Orang-orang Melayu yang ‘bersongkok’ hitam, yang ‘buta huruf’, ‘pekak agama’ dan ‘tuli minda’ terutama di kampung-kampung sangat mudah dikuasai oleh ‘dajal’ Umno-BN ‘dulu, kini dan selamanya’.

Oleh itu, nasihat Awang kepada pemimpin dan pendokong Pakatan Rakyat seperti PAS, PKR dan DAP di Perak agar segera bangkit mulai sekarang.

KAMU semua jangan tidur atau kecewa dengan keputusan yang ‘terpaksa’ dibuat oleh para ‘hakim-hakim’ yang ‘bijaksana’ itu.

Ini kerana, jika ditakdirkan Menteri Besar Pakatan Rakyat, Dato’ Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin yang diumum menang dan sah sebagai Menteri Besar Perak oleh Mahkamah Persekutuan hari ini. Kemelut dan krisis tersebut tidak akan ada kesudahannya.

Malah, kekalutan dan kekusutan terus berlaku dan berpanjangan. Kerajaan Perak akan jadi lebih celaru dan ‘dalangnya’ akan lebih tertekan dengan keputusan lima hakim tersebut.

Ini kerana, telah banyak ‘kesilapan’ dan ‘kelulusan’ telah dibuat oleh ‘Menteri Besar Haram’ dan ‘Kerajaan Haram Perak’ sejak krisis tersebut berlaku hampir setahun lalu.

Alasan Penghakiman itu mudah sahaja apabila, Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Ariffin Zakaria memutuskan permohonan Nizar sepatutnya tidak dibuat mengikut Perkara 36(2) tetapi 16(2) dalam perlembagaan negeri.

Berikut adalah perkembangan yang berlaku hari ini sejak awal pagi hingga keputusan dibuat oleh Mahkamah Persekutuan sekadar untuk tatapan umum.

11.00 pagi Mahkamah Persekutuan di Putrajaya memutuskan Datuk Seri Zambry Abd Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

10.42 pagi Tan Sri Ariffin Zakaria memutuskan permohonan Nizar sepatutnya tidak dibuat mengikut Perkara 36(2) tetapi 16(2) dalam perlembagaan negeri.

10.15 pagi Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Ariffin Zakaria sedang membaca keputusan pengadilan.

10.10 pagi Panel lima anggota hakim memasuki mahkamah. Penyokong Pakatan kini melebihi penyokong BN dengan laungan "Reformasi" dan "Hidup Rakyat' terus bergema.

9.25 pagi Penyokong Pakatan semakin bertambah kepada 300. Mereka bawa banner "Mahkamah rakyat Nizar MB" dan melaungkan "reformasi" dan "Hidup rakyat".
Lim Kit siang duduk di belakang dekat pintu, kerusi dibawa masuk oleh polis. Di sebelahnya Ngeh dan ADUN titi serong, Idham Lim.
9.50 pagi Anggota FRU memisahkan penyokong kedua belah pihak - Pakatan di sebelah kiri dan Umno di sebelah kanan. Ngeh Koo Ham juga masuk dan berjabat tangan dengan exco negeri Perak dari BN dan speaker Ganesan

9.25 pagi Kira-kira 20 anggota FRU mengarahkan semua penyokong dan media beredar dari tangga bangunan mahkamah. Datuk Sei Nizar Jamaluddin masuk ke mahkamah bersama isteri, dan bersalaman dengan beberapa penyokong BN. 200 Penyokong Umno berhimpun depan tangga mahkamah manakala penyokong Pakatan sekitar 100 orang.
Penyokong BN membalas dengan laungan "Daulat Tuanku" dan "Penderhaka"

9.37 pagi Penyokong BN berpaian kuning berkumpul di luar Istana Keadilan melebihi jumlah penyokong Pakatan.

9.36 pagi Penyokong BN melaungkan perkataan "Daulat Tuanku" dan "Penderhaka".

9.10 pagi ADUN Pakatan Perak, Chang Lih Kang, Wong Kah Hoe dan Kesivinder Singh dihalang polis daripada memasuki mahkamah. Ekoran itu, 50 penyokong Pakatan mengelilingi anggota pasukan keselamatan bagi memberikan tekanan.

9.05 pagi Datuk Sei Nizar Jamaluddin tiba bersama isteri jam 9.05 pagi, disambut oleh 50 penyokong Pakatan yg melaungkan "Hidup Nizar", "Bubar DUN" dan "Hidup Rakyat".

8.45 pagi Tiada tanda-tanda penyokong Pakatan hadir. Hanya seorang ADUN Titi Serong dan beberapa penyokong PAS dan DAP.

8.30 pagi Penyokong BN meningkat lebih daripada 100 orang. Mereka berdoa untuk kemenangan DatukSeri Zambry Abd Kadir.

8.25 pagi Kira-kira 50 penyokong BN, kebanyakannya Melayu berhimpun di depan Istana Keadilan sambil melaungkan "Daulat Tuanku", "Hidup Zambry", "Hidup BN".

8.15 pagi Sekumpulan orang, dipercayai penyokong BN, memakai kemeja-t kuning bertulis "Daulat Tuanku" berkumpul di depan mahkamah.

8.10 pagi Sekumpulan anggota polis kelihatan mula mengawal keadaan.

Apa yang diharapkan sebenarnya, Pakatan Rakyat masih ada peluang dan ruang untuk kembali memerintah dan menerajui kerajaan negeri Perak ini.

Awang melihat Pakatan Rakyat masih ada peluang dan gunalah peluang yang paling baik dan terakhir ini jika benar-benar dan bercita-cita untuk kembali sebagai sebuah kerajaan yang diterima oleh rakyat.

Pakatan Rakyat di Perak kena perkemaskan jentera parti masing-masing dan atur strategi dengan baik dan lebih berkesan untuk menawan hati rakyat.
Hari ini, rakyat tanpa berbilang kaum baik Melayu, Cina dan India telah ‘hilang mood’ serta hilang keyakinan terhadap parti Umno-BN bukan sahaja di Perak tetapi di seluruh negara.

Meski pun Umno-BN berjaya memutar-belitkan isu ‘Penderhakaan’ kepada Sultan dan isu Nizar Boneka DAP. Hinggakan, dalam pilihan raya kecil di Parlimen Bukit Gantang undi Melayu merosot sebanyak empat peratus tetapi undi Cina (Tionghua) dan India naik antara 15 hingga 20 peratus kepada Pakatan Rakyat.

‘Apa Yang Penting’….Pakatan Rakyat kena yakin dan percaya bahawa mereka masih ada peluang untuk ‘merampas’ semua kerusi-kerusi atau sebahagian besar kerusi Dun Perak tersebut di ‘Mahkamah Rakyat’.

‘MAHKAMAH RAKYAT’ adalah kuasa penentunya dan ‘Mahkamah Rakyat’ adalah tali hayat bagi Pakatan Rakyat (PAS, PKR & DAP) dan Umno-BN. Mahkamah Rakyat adalah ‘PILIHAN RAYA’.

RENUNG MANA SILAPNYA….FIKIR MANA MENANGNYA

1 comments:

debatkini berkata...

In adalah blog bodoh anggota parti pembangkang tahi....Hidup Zambry...mampus pembangkang tahit

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top