Terengganu Boleh!!! ‘Musim Orang Buang Bayi’…

Salam Sejahtera Untuk Semua:-

Bagaikan ‘bermusim’ dan boleh berlaku di mana-mana sahaja tanpa rasa perikemanusiaan kepada makhluk, tanpa rasa simpati terhadap nyawa yang tidak berdosa, tanpa rasa bersalah hukum dan undang-undang dan tanpa rasa berdosa kepada Tuhan Azzawajalla.

Gejala pembuangan bayi yang dilahirkan hasil hubungan haram, kehamilan luar nikah semakin menjadi-jadi dalam negara serta tidak terkecuali di negeri Terengganu Darul Iman.

Barang kali, ini satu musibah dan bala kepada pihak tertentu yang cuba menukar Terengganu Darul Iman kepada Terengganu Islam Hadhari atau Islam 1Malaysia sekarang.

Ini berikutan penemuan kes terbaru seorang bayi lelaki yang masih hidup serta bertali pusat yang telah ditinggalkan oleh pihak tidak bertanggungjawab, sangat jahat, perbuatan zalim, penyakit ‘gila’, jiwa ‘sewel’, kaki ‘penzina’ dan tangan ‘pembunuh’ di Kampung Hulu Takir, dekat sini, pada 17 Ogos lalu.

Malah, mereka (suspek) yang tidak berhati perut itu bagaikan telah mengetahui penghuni rumah yang ditinggalkan bayi tersebut merupakan seorang anggota Polis di IPK, Kuala Terengganu.

Barang kalinya, selama ini tugas Polis telah berubah untuk ‘menjaga’ orang politik, sekat ceramah politik kerana arahan, halang orang politik demi menjaga kuasa politik pihak tertentu dan sebagainya.

Sehingga, tugas yang sepatutnya dilaksanakan oleh Polis memantau serta mencegah berlakunya gejala jenayah sosial, pergaulan bebas, maksiat dan lain-lain diabaikan.

Akhirnya, bayi yang dilahir secara ‘haram’ oleh si ibu yang berzina kerana pergaulan bebas itu ditakdirkan Tuhan diletak di pintu pagar rumah anggota Polis sendiri. Jangan tengok di mana tempat bayi dibuang tetapi tengok hikmah disebalik tempat itu dipilih.

Bayi tersebut ditemui oleh seorang remaja perempuan Nur Hafiana Marzuki, 19, kira-kira jam 10.15 malam di atas rumput hadapan pintu masuk pagar rumahnya dalam keadaan berbogel tanpa secebis pakaian.

Sejurus selepas bayi ‘malang’ tersebut ditemui dan diambil oleh Nur Hafiana terus diselimutkan dengan tuala sebelum dia (Nur Hafiana) menghubungi ibubapanya yang kebetulan tiada di rumah ketika itu.

Menurutnya, kejadian penemuan bayi tersebut amat mengejutkan ahli keluarga berkenaan dan jika terlambat diselamatkan kemungkinan boleh mati kesejukan.

“Kira-kira jam 10.15 malam saya mahu keluar ke kedai dan terjumpa seorang bayi lelaki dalam keadaan berbogel tanpa sebarang pakaian ditinggalkan di atas rumput depan pintu pagar rumah saya.

“Selepas diambil (bayi) saya masuk semula ke dalam rumah dan menyelimuti bayi itu dengan kain tuala saya.

“Dan saya terus menghubungi ibu dengan memberitahu kejadian penemuan seorang bayi lelaki yang masih hidup dan bertali pusat,” ujarnya.

Sehubungan itu, kata beliau bayi tersebut telah dibawa ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) oleh ibubapanya untuk pemeriksaan kesihatan.

Encik Marzuki Hamid, 44, merupakan seorang anggota Polis di IPK Kuala Terengganu yang berkhidmat di bahagian Hal Ehwal Awam.

Menurutnya, ketika kejadian beliau bersama isteri serta anak-anak lain berada di bandar Kuala Terengganu atas urusan keluarga.

“Saya terkejut apabila diberitahu oleh anak (Nur Hafiana) melalui panggilan telefon tentang penemuan bayi itu.

“Setelah pulang ke rumah, saya terus membawa bayi itu ke hospital (HSNZ) dan membuat laporan Polis,” jelasnya.

Awang dimaklumkan berat bayi lelaki berkenaan dianggarkan 2.7 kilogram ditemui dalam keadaan sihat serta tidak menangis ketika dibuangnya.

Baru-baru ini, seorang penceramah politik iaitu Ustaz Ridhuan Mohd Nor berkata fokusnya kini untuk menangani masalah gejala social yang semakin berleluasa dalam negara.

Katanya, isu pembuangan bayi serta janin secara haram berlaku tanpa had dan di mana-mana sahaja.
“Kami lihat hari ini masalah gejala sosial semakin membimbangkan dengan kes perzinaan, pembuangan bayi yang boleh meruntuhan Institusi Kekeluargaan.

“Hal ini (isu) bukan sahaja berlaku bandar-bandar besar tetapi merebak ke kampung dan desa sehingga melahirkan masyarakat yang pincang,” ujarnya.

Katanya, tahun 2009 lalu seramai 17,303 orang anak luar nikah Melayu didaftarkan di seluruh negara dan meningkat berbanding tahun 2008 seramai 16,541 orang.

“Kes anak luar nikah atau tidak saf taraf cukup banyak berlaku di kalangan orang Melayu dan mengikut laporan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) seramai 17,303 orang didaftarkan tahun 2009 lalu.

“Kes ini (anak luar nikah) telah naik dari tahun 2008 seramai 16,541 orang dan tahun 2007 seramai 16,000 orang setahun.

Bayangkan, kata Ustaz Ridhuan selama lima tahun dari tahun 2005 hingga 2009 seramai 74,723 pendaftaran anak luar nikah yang membabitkan orang Melayu Islam sahaja.

Ini katanya, tidak termasuk kes-kes yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan kes-kes yang tidak dilaporkan.

Menurutnya,masyarakat muda hari ini semakin berani melakukan perzinaan mungkin juga kerana wujudnya banyak klinik-klinik swasta yang boleh mengugurkan kandungan.

Katanya, banyak kes penguguran di Lembah Kelang berlaku di kalangan remaja dan anak gadis dengan kos pembiayaan serendah RM400 sahaja.

Akhbar Harian Metro dan Berita Harian Terengganu pernah melaporkan seramai 16 hingga 20 orang pelajar di sebuah Sekolah Menengah di negeri ini telah didapati ‘hamil’ serentah dalam satu-satu masa.

Bahkan, empat daripadanya telah ‘bersalin’ dan melahirkan anak. Manakala, 16 pelajar hamil lagi masih bersekolah seperti biasa.

Hebat sungguh negeri Terengganu tanahairku ini yang semakin maju dan hebat dalam segala segi. Inilah sebenarnya, yang dibangga-banggakan oleh pemimpin Umno di Terengganu.

Sebenarnya, ‘anak akan ikut bapanya’ dan ‘rakyat akan ikut pemimpinnya’. Adakah pemimpin atau pemerintah atau Menteri Besar kita (Terengganu) lahir dari kalangan orang yang beriman dan beramal soleh.?

‘Dan Sebenarnya’….Awang ada satu ‘RAHSIA BESAR’ yang pernah MB Dato’ Seri Mat Said ini sewaktu di zaman muda-muda dahulu…apa dia (isu)?...Tunggu dan lihat bila sampai masanya.

Sementara itu, Pegawai Penerangan PAS Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah pula mendakwa terdapat hampir 80 peratus anak-anak muda, belia dan remaja tidak tahu solat dengan sempurna hari ini.

Katanya, masalah kesempurnaan tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah itu wajar dititik beratkan bagi menjaga aqidah, moral dan akhlak.

Menurutnya, program yang menitik beratkan keagamaan sangat lemah di sekolah-sekolah bagi menjadi benteng ketahanan diri dengan Islam.

“Kami sarankan supaya pihak kerajaan terutamanya kerana mempunyai banyak kemudahan dan kewangan supaya memberi pendidikan agama yang sempurna kepada rakyat.

“Pusat-pusat pelancongan di darat dan di pulau perlu diberi perhatian serius supaya tidak dijadikan pusat kegiatan maksiat oleh sesiapa sahaja,” tegasnya.

Menurutnya, pendedahan anak-anak muda dan masyarakat dengan gejala tidak sihat yang dibawa masuk dari luar mengakibatkan masalah tersebut.

Kesimpulannya, kita semua mahukan keadilan Islam ditegakkan bagi membenteras segala gejala yang tidak bermoral dari terus menerus berlaku di negeri ini.

Sesungguhnya, bala Tuhan tidak mengenal siapa yang jika ‘diturunkan’ terhadap sesebuah negeri itu. Maka, yang kena bukan orang kaki maksiat sahaja, bukan kaki penzina sahaja, bukan orang jahat sahaja. Tetapi, yang kena semua sekali tanpa mengira agama dan bangsa.


NOTA: “Buat Baik Berpada-pada…dan Buat Jahay Jangan Sekali…Buruk Padahnya”

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top