‘Pencuri’? tuduh ‘Penyamun’? jadi ‘Perompak’?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Penyayang:-

‘Perang Dingin’ terus berlaku dalam kepimpinan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu dan dijangka sukar dipulihkan lagi.

Meski pun mereka (Umno) pada zahirnya nampak boleh ‘tersenyum’ tetapi hakikatnya ‘dalam perut’ mereka (Umno) ‘bergelegak’ dan ‘mendidih’.

Terbaru, berlaku perang ‘mulut’ antara Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Alor Limbat, Alias Abdullah dengan Senator BN Marang, Dato’ Abdul Rahman Bakar mengenai peruntukan pembangunan Dewan Undangan Negeri (Dun) di negeri Terengganu.

Alias yang juga Timbalan Ketua Umno Bahagian Marang mendakwa peruntukan pembangunan Parlimen Marang berjumlah RM1.5 juta tidak diagih dengan betul dan sepenuhnya.

Katanya, sehingga kini peruntukan pembangunan Parlimen tidak diagihkan ke setiap Dun menyebabkan peruntukan di setiap Dun terhad.

“Saya difahamkan, peruntukan untuk setiap kawasan Parlimen berjumlah RM1.5 juta setahun dan ini satu jumlah yang besar untuk dimanfaatkan bagi kemudahan rakyat dan parti (Umno) itu sendiri.

“Tetapi, apa yang berlaku sekarang ini peruntukan itu diberikan kepada mereka (pemimpin) bertanggungjawab menjaga kawasan Parlimen ini (Marang), tetapi wang (peruntukan) itu tidak diagihkan kepada kawasan Dun. Jadi kita (wakil rakyat) tidak tahu duit itu ke mana?,” jelasnya.

Menurutnya, peruntukan RM1.5 juta itu tidak termasuk peruntukan Persekutuan yang disalurkan menerusi Pejabat Pembangunan Negeri Terengganu atau agensi-agensi berkaitan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas hadir pada Persidangan Perwakilan Pergerakan Wanita Umno Bahagian Marang di Dewan Sivik Binjai Rendah, baru-baru ini.

Majlis tersebut dirasmikan oleh Ketua Umno Bahagian Kota Tinggi, Tan Sri Syed Hamid Albar.

Sementara itu, Pegawai Pembangunan Parlimen Marang, Senator Dato’ Abdul Rahman Bakar menafikan dakwaan Adun BN-Alor Limbat, Alias Abdullah mengenai peruntukan RM1.5 juta tersebut.

Katanya, peruntukan bagi setiap pegawai yang menjaga kawasan pembangunan Parlimen hanyalah RM300,000 setahun dan bukan RM1.5 juta seperti yang didakwa itu.

“Saya (pegawai pembangunan Parlimen) hanya terima RM300,000 setahun untuk dibelanjakan dalam program pembangunan dan rakyat di Parlimen Marang.

“10 peratus atau RM30,000 adalah untuk Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) untuk tujuan pembangunan di kawasan Marang.

“Saya tidak mahu orang salah faham kerana peruntukan itu bukan disalurkan terus ke akaun Pegawai Pembangunan Parlimen tetapi ke akaun JPP,” jelasnya.

Beliau merupakan bekas Ketua Umno Bahagian Marang yang juga pro-Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said tetapi kalah kepada Adun Pengkalan Berangan, Yahya Khatib Mohamad dalam pemilihan Ketua Umno bahagian yang lalu.

Sumber-sumber Awang memaklumkan, Ketua Umno bahagian Marang, Yahya Khatib baru sahaja ditukarkan portfolionya oleh Menteri Besar Terengganu kepada portfolio Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri Terengganu berkuatkuasa 1 Julai lalu.

Mengulas lanjut, Dato’ Abdul Rahman berkata berbeza dengan setiap Dun yang memperolehi peruntukan kerajaan negeri Terengganu dan pihaknya memperolehi peruntukan dari kerajaan Persekutuan untuk aktiviti serta program yang menyokong kerajaan negeri.

“Saya tidak berhak dan tiada kuasa untuk agihkan wang (peruntukan) itu kerana sebarang kelulusan adalah daripada JPP,” tegasnya.

Rumusannya di sini, seolah-olah pemimpin Umno itu salin tuduh-menuduh dan sindir-menyindir antara satu sama lain. Dan seolah-olahnya, ‘pencuri’ telah menuduh ‘penyamun’ hendak jadi ‘perompak’.

Justeru itu, jika kita teliti dengan betul serta mendalami masalah serta permasalahan yang berlaku dalam Umno dan kerajaan BN Terengganu cukup mencetuskan satu gelombang bagi kebangkitan rakyat.

Namun begitu, apa yang berlaku seolah-olah langsung tidak ada ‘gelombang’ dan ‘mood’ rakyat agak ‘tawar’ untuk mengikuti perkembangan ‘perang dingin’ dalam Umno Terengganu secara khususnya.

Awang pun naik pening-pening lalat dan sekali-sekala bingung kenapa tidak ada ‘gelombang’ tersebut kerana PRU sudah semakin hari semakin hampir. Cuma ‘tok nujum’ Najib belum tilik tarikhnya.

Sebab menurut sumber ‘orang sana’…jika ditakdirkan pilihan raya kecil Parlimen di Sibu Sarawak baru-baru ini memihak kepada BN sebagaimana pilihan raya kecil di Hulu Selangor. Nescaya, tarikh PRU ke-13 itu akan disegerakan dan paling cepat April 2011.

Meski pun, Setiausaha Agung PAS, Dato’ Mustafa Ali telah ‘meramalkan’ PRU ke-13 bakal diadakan bersekali dengan PRU Sarawak iaitu kemungkinan bulan selepas Mac 2011 atau April 2011.

Tetapi…oleh kerana, pilihan raya kecil Parlimen Sibu itu tidak berpihak kepada BN dan rakyat memilih Pakatan Rakyat yang diwakili oleh DAP.

Maka, ‘terhenti’ seketika denyutan jantung Perdana Menteri. Terkejut ‘beruk’ juga pemimpin-pemimpin Umno dan Menteri-menterinya. Terduduk ‘gila’ rakan-rakan BN.

Sebab, mengikut laporan yang ‘disajikan’ oleh agensi-agensi risikan dengan segala bala tentera yang ‘diperalatkan’ oleh Umno-BN. Adalah tidak manasabah langsung mereka (BN) akan kalah. BN akan menang dengan majoriti besar sebab Parlimen Sibu itu ‘lubuk’ BN.

Tetapi akhirnya…’kuasa rakyat’ membuktikan BN tidak menang selama-lamanya dan Pakatan Rakyat juga tidak kalah selama-lamanya. Ini bukti, BN sudah tidak relevan lagi kepada rakyat, negeri dan negara ini.

Maka, ramalan Awang juga PRU ke-13 ini akan diadakan oleh Najib selepas PRU Sarawak yang akan jadi ‘penentu’. Jika BN Sarawak kalah…BN Semenanjung masih ada ruang masa untuk membuat ‘serangan’ penghabisan untuk pastikan BN terus kekal menang dan memerintah.

Maka, bersiap sedialah wahai pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan para petugas parti masing-masing bahawa ‘serangan’ yang paling dahsyat bakal muncul bagi mempastikan Pakatan Rakyat tidak boleh menjejak kaki ke Putrajaya.

Umno-BN yang ‘disokong’ kuat oleh Amerika serta ‘agen-agen Yahudi’ sama sekali tidak akan membiarkan Negara Malaysia ini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS, PKR dan DAP.

PM 1Malaysia…pasti akan mengikut segala khidmat nasihat serta agenda dan perancangan jahat agen-agen Yahudi yang telah ‘bersarang’ lama sejak Najib mula menjadi PM lagi.

Ini bukan bermakna Awang menakut-nakutkan Pakatan Rakyat tetapi sekadar peringatan sebab PM Najib al-Tantunya ini masih ‘berguru’ dengan mantannya, Tun Dr M yang terkenal dengan strategi ‘kuku besi’ dan ‘ISA’.


NOTA: ‘Umno-BN Lempar Batu Sembunyi Tangan’.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top