Kilang ‘retak’,’bocor’ dan tiada CF

Dengan Nama Allah Tuhan Semesta Alam;-


Seingat-ingat Awang, sejak dari mula cadangan kerajaan Umno-BN Terengganu mahu memperkenalkan projek ‘e-Book’ untuk dibekalkan kepada setiap para pelajar sekolah rendah di negeri telah tidak dipersetujui pada asasnya oleh pihak pembangkang.


Maksud tidak bersetuju itu bukan bermakna menentang secara ‘rambang’ kerana yang hendak buat itu adalah kerajaan Umno-BN.


Tetapi, apa yang tidak dipersetujui itu kerana pihak berkenaan tidak membuat kajian terperinci serta dibimbangi itu projek ‘cari makan’ di kalangan pimpinan Umno sahaja.


Sebabnya, banyak orang tidak mempercayai lagi dengan cara pengurusan negeri dan negara yang diterajui oleh puak-puak Umno-BN ini.


Memanglah, mereka (Umno-BN) ‘pandai’…mereka ‘bijak’..dan mereka ‘cekap’ tetapi bukan kerana pandai, bijak dan cekap memerintah. Tapi mereka (pemimpin Umno-BN) itu ‘pandai menipu’…’bijak khianat’…dan ‘cekap rasuah’.


Hasilnya, cuba kita sama-sama melihat serta menghayati apa yang berlaku mengenai cerita disebalik ‘kehebatan’ projek ‘e-Book’ TOP IT Industries ini.


Awang diberitahu, nasib 67 orang kakitangan yang bekerja di kilang membekalkan ‘e-Book’ TOP IT Industries Sdn. Bhd di kawasan Perindustrian Gong Badak, Kuala Terengganu ibarat ‘telor di hujung tanduk’.


Wah!... Jika ‘telur di hujung tanduk’ maknanya ‘BAHAYA’ dan bila-bila masa pun boleh jatuh dan pecah tanpa diduga.


Ini kerana, berdasarkan laporan Jabatan Audit Negara Cawangan Terengganu mengenai Pengauditan Pengurusan Anak Syarikat TOP IT Industries membuktikan kilang tersebut tidak mempunyai CF.


Sehubungan itu, pada 26 Ogos 2010 (Khamis) lalu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Buruk, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi telah mengadakan satu sidang medianya di hadapan kilang TOP IT Industries Sdn. Bhd.


Katanya, laporan Audit tersebut tidak boleh dipandang ringan kerana melibatkan keretakan kekal serta boleh membahayakan nyawa 67 orang kakitangan yang bekerja di kilang berkenaan.


“Saya telah mendapat dua dokumen penting yang diberikan kepada saya. Pertama, tentang pengauditan pengurusan TOP IT Industries Sdn Bhd dan keduanya, gambar-gambar mengenai kerosakan-kerosakan yang disebut kerosakan kekal.


“Laporan Jabatan Audit Negara Cawangan Terengganu mendapati kilang ini tidak mendapat Sijil Akuan Kelayakan Menduduki atau pengesahan CF dari Jabatan Bomba dan Penyelamat,” ujarnya.


Beliau mahukan kerajaan negeri segera bertindak untuk membuat pemeriksaan rapi berdasarkan laporan audit ke atas kilang ‘e-Book’ terbabit.


Katanya, kilang pemasangan e-Book tersebut beroperasi dalam keadaan amat merbahaya kepada para pekerja yang seramai 67 orang.


“Mereka (pekerja) telah membuat pengaduan kepada kami (PAS) secara rahsia tentang bahaya mereka (pekerja) bekerja di sini (kilang) kerana berlaku keretakan-keretakan yang boleh nampak jelas dari luar bangunan.


“Audit Terengganu telah membuat audit dan memaklumkan tentang keretakan-keretakan yang berlaku ini merupakan keretakan yang kekal dan boleh memberikan ‘impak’ (kesan) besar kepada para pekerja jika berlaku keruntuhan.


“Jadi, mereka (pekerja) amat bimbang tentang apa yang ada sekarang ini. Dan jika hari hujan atau ribut akan berlaku juga kebocoran.


“Air (hujan) masuk ke dalam (kilang) dan atap kilang ini juga bergoyang jika berlaku tiupan angin, hujan dan ribut,” jelasnya.



Dr Syed Azman turut melahirkan rasa bimbang jika kilang TOP IT Industries milik anak syarikat kerajaan negeri yang berharga lebih RM12 juta itu runtuh.


Menurutnya, kilang terbabit telah beroperasi selama satu tahun empat bulan tanpa Sijil Akuan Kelayakan Menduduk (SAKM) atau CF dari pihak berwajib.


“Ini (kilang) perlu kepada pemerhatian kerajaan negeri untuk mengambil langkah-langkah yang sewajarnya.


“TOP IT Industries Sdn. Bhd ini merupakan sebuah anak syarikat kerajaan negeri Terengganu yang mula beroperasi tahun 2009. Kilang ini bernilai lebih RN12 juta.


“Laporan Juruperunding Arkitek Pembinaan Kilang mendapati berlaku kebocoran pada dinding, steel column, siling, dinding, keretakan dinding dan penghawa dingin tidak berfungsi dengan baik,” ujarnya.


Katanya, lawatan Audit ke bangunan kilang tersebut pada 15 Mac 2010 lalu mendapati kesan retak yang serius sedang dalam pembaikan pihak kontraktor.


Jika hal yang sama berlaku kepada pihak lain. Awang yakin dan percaya sudah pasti satu tindakan drastik akan dilakukan oleh pihak berwajib.


Maka, teringatlah Awang akan nasib yang menimpa sebuah sekolah rakyat yang pernah dirobohkan oleh kerajaan BN Terengganu di bawah kepimpinan Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad.


Pada 19 November 1991, sebuah sekolah pro-PAS iaitu Institut Berakan yang terletak di Jalan Sultan Omar Kuala Terengganu dirobohkan dengan kejam atas arahan pemimpin kerajaan Umno-BN Terengganu.


Alasan CF juga telah ‘dikambing hitamkan’ untuk menghalalkan cara mereka meroboh serta memusnahkan pusat pengajian Islam Institut Berakan (IB) ketika itu.


Awang tidak bercadang untuk ulas panjang perihal Institut Berakan itu dan akan Awang bicarakan semula dilain penulisan agar rakyat tahu apa yang berlaku sebenarnya. Sebab, Awang juga pernah dididik dan mengaji di IB untuk beberapa tahun.


Cuma yang Awang rasa agak ‘pelik bin ajaib’ kenapa bangunan milik anak syarikat kerajaan negeri juga tidak ada CF atau Sijil Akuan Menduduki Bangunan.


Ini tentunya ada sesuatu yang tidak kena dan Awang dapat agak mungkin projek buat bangunan itu projek segera, mahu cepat siap dan buat tidak ikut spesifikasinya.


Apakah, selepas laporan seumpama ini dilaporkan juga oleh akhbar Sinar Harian akan ada suatu tindakan positif atau sama nasib yang dialami oleh agensi-agensi media lain yang turut serta membuat liputan tapi tidak disiarkan.


Sekadar makluman, ketika Dr Syed Azman membuat PC ini semua agensi media hadir seperti Bernama, Bernama TV, Utusan Malaysia, Sin Chew Daily dan Astro Awani. Tetapi pada sebelah petangnya Awang diberitahu pihak ‘atas’ tidak mahu pakai cerita ini.


Maknanya, pihak media tidak mahu pakai cerita ini supaya rakyat tidak tahu apa-apa cerita mengenai masalah yang diutarakan oleh wakil rakyat pembangkang. Dan rakyat selamanya cuba diperbodohkan oleh pemerintah.


NOTA: ‘Bangkai Gajah Cuba Ditutup Dengan Daud’

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top