Siapa jadi ‘Kambing Hitam’ SMS ugut Adun BN?

Salam Sejahtera:-


Kejayaan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menahan seorang kerani syarikat swasta bagi membantu siasatan berhubung penghantaran SMS berbaur ugutan terhadap tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) Terengganu, tidak lama dahalu membanggakan.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Fauzi Abduri mengesahkan penahan lelaki berusi 31 tahun itu yang diberkas di rumahnya di Bandar Baru Bangi, Selangor, jam 9.30 pagi, pada 21 April 2008, lalu.


Namun begitu, kesangsian orang ramai terhadap penahanan pemuda tersebut ibarat ‘dikambing hitamkan’ oleh pihak tertentu untuk menyelamatkan seekor ‘musang’ yang lebih besar.


Ini kerana, menurut sumber yang boleh dipercayai lelaki yang didakwa bertanggungjawab menghantar SMS ugutan tersebut pernah bekerja di bawah pemimpin Umno berpengaruh di Terengganu.


Saiful Ambia dari Seberang Takir berpendapat tindakan pemuda tersebut menghantar SMS ugutan kepada Adun BN dikhuatiri mempunyai ‘dalangnya’.


Katanya, pemuda terbabit sekadar ‘kambing hitam’ yang dipergunakan oleh pihak tertentu dalam suasana kemelut politik Umno di negeri ini.


“Rakyat mahu pihak polis dan pendakwaan membongkar siapa ‘dalang’ disebalik tindakan pemuda itu menghantar SMS ugutan.


“Saya yakin dan percaya pemuda itu hanya mengikut arahan dan ada pihak lain yang merancang,” ujarnya.


Manakala, mangsa SMS berkenaan iaitu Adun Paka, Mohd Ariffin@Zakaria Abdullah turut sangsi dengan motif sebenar lelaki itu menghantar SMS ugutan kepadanya.


“Saya juga ingin tahu kenapa lelaki itu menggunakan nombor telefon pegawai kanan kerajaan dan adakah dia (lelaki) mempunyai kaitan dengan kumpulan politik tertentu atau dalang sebenar kepada kejadian itu,” ujarnya.


Adun Ajil, Dato’ Rosol Wahid turut meragui serta menjadi tanda tanya yang perlu dihuraikan agar kebenaran isu berkenaan dapat dibongkar.


“Kami (mangsa SMS) ingin tahu sama ada ia (kes) kebetulan atau dirancang sebab kalau dilihat dari tangkapan ini semacam pelik dan ada beberapa keraguan,” jelasnya.


Menurutnya, meski pun isu tersebut telah lama berlalu tetapi perasaan takut dan bimbang terhadap keselamatan diri tetap ada hingga memaksanya mengurangkan aktiviti luar.


Sebaliknya, Adun Permaisuri, Abdul Halim Jusoh tetap mempercayai SMS ugutan itu dihantar oleh pegawai kanan kerajaan negeri Terengganu sebagaimana yang didakwa sebelum ini.


Awang dimaklumkan pemuda tersebut merupakan blogger yang mengendalikan sebuah lawan web ‘GanuLening’ milik sebuah parti politik di negeri ini.


Laman web GanuLening.net tersebut menggunakan IP 202.71.107.4 yang berpusat di Cyberjaya didapati banyak mengulas isu-isu semasa di Terengganu yang kononnya bagi membongkar penyelewengan PAS di negeri ini.


Bahkan, pada carian internet menunjukkan ia mempunyai rujukan kepada laman-laman kendalian Umno seperti Umno tv, ahliumno.com, ganukite dan lain-lain lagi.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top