YAM bantu umat Islam di Champa Kamboja

Salam Persaudaraan Islam…

Kemiskinan serta kemunduran masyarakat Melayu Islam-Champa di Kamboja wajar diberi perhatian oleh umat Islam terutama di negara ini.

Ini kerana, masyarakat serta keturunan Melayu-Champa-Kemboja mempunyai pertalian erat dari segi sejarahnya dengan Terengganu-Kelantan-Patani.

Awang terpanggil juga sebenarnya untuk menziarahi saudara-saudara keIslam kita di bumi Champ, Kemboja serta merungkai masalah dan permasalahannya.

Justeru itu, keprihatinan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) dari Yayasan Amal Malaysia (Amal) Cawangan Terengganu sentiasa menghulurkan sumbangan serta bantuan kemanusiaannya.

Exco Amal Terengganu, Alias Abu Bakar berkata Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu amat prihatin terhadap nasib umat Islam di Champa, Kemboja.

Katanya, setiap tahun diadakan rombongan ziarah ke Kemboja bagi menyampaikan misi bantuan kemanusiaan Amal.

“Alhamdulillah, hari ini saya mewakili Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu menyerahkan tiga kotak pakaian lelaki (baju Melayu) dan wanita (baju kurung) termasuk kain tudung (jilbat).

“Ini (pakaian) kali keempat diserahkan kepada wakilnya (Ustaz Solahuddin) dan setiap tahun kami (Amal) akan ke Kemboja pada musim perayaan Iduladha (raya korban),” jelasnya.

Wakil Kemboja, Ustaz Solahuddin Haji Idris, 51, merakamkan ucapan terima kasih kepada badan Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu.

Katanya, umat Islam terutama Melayu Champa di Kemboja amat dhaif, dibelenggu kemiskinan serta perlukan bantuan semua pihak.

Menurutnya, sejarah Melayu Champa banyak melahirkan golongan ulama’ yang fasih ilmu al-Quran dan berhijrah ke seluruh dunia.

“Saya kini bertugas (kerja) mengajar ilmu al-Quran dan fardhu ain kepada masyarakat Islam di Terengganu ini.

“Allahyarham datuk saya, Mufti Tuan Haji Abu Bakar di Kemboja suatu ketika dahulu dan ayah saya pula, Tuan Haji Idris Abu Bakar pernah di penjarakan hingga mati di zaman komunis di Kemboja tahun 1973,” jelasnya.

Katanya, kehidupan umat Islam di Kampung Champ masih dhaif yang menjadi nadi kesuburan ilmu Islam di Kemboja.

Justeru itu, Ustaz Solahuddin merayu kepada para dermawan serta umat Islam di Negara ini membantu masyarakat Melayu Islam Champa di Kemboja.

Sebarang bentuk sumbangan atau pertanyaan sila hubungi Ustaz Solahuddin di talian 017-952 5330 atau Saudara Alias Abu Bakar 012-985 6897 atau 013-980 0957.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top