Petrol naik lagi kerajaan Umno-BN buat ‘senyap’ je

Salam….Apa khabar rakyat 1Malaysia?

HARI INI…sebenarnya harga petrol naik lagi meski pun tidak diumumkan oleh kerajaan ‘bertuah’ Umno-Barisan Nasional melalui saluran rasmi TV1, TV2, TV3, surat khabar lama dan sebagainya.

Sebelum ini, beberapa bulan lalu telah pun berlaku kenaikan harga gula dan bahan api petrol, diesel serta gas petroleum cecair (LPG) disifatkan banyak pihak sebagai kerajaan tidak prihatin.

Malah, kenaikan tersebut mendapat tentangan dari semua MP Pakatan Rakyat dari PAS, PKR dan DAP yang mereka dakwa sengaja diumumkan di hari terakhir persidangan Dewan Rakyat lalau bagi mengelakkan usul tergempar dibuat oleh pembangkang.

Sehubungan itu, di negeri Terengganu Darul Iman ini satu himpunan secara aman membantah kenaikan tersebut dilakukan oleh Wanita Parti KeADILan Rakyat (PKR) Terengganu di hadapan Hypermarket Mydin Mall pada 18 Julai lalu.

Bantahan tersebut diketuai oleh Ketua Wanita PKR Pusat, Zuraidah Kamaruddin bersama pimpinan Wanita PKR Terengganu serta Wanita PKR Cabang Kuala Nerus.

Katanya, Wanita PKR kini dalam rangka ‘roadshow’ ke negeri-negeri pantai timur bermula Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Menurutnya, kenaikan harga bahan api petrol, diesel, gas serta gula dianggap tidak wajar kerana akan memberi kesan kepada harga barangan lain.

“Kami (Wanita PKR) kini dalam siri rangka lawatan ‘roadshow’ ke negeri sebelah pantai timur yang bermula dari Kelantan, Terengganu dan Pahang.

“Kami mewakili kaum ibu terasa amat terbeban dengan kenaikan gula dan bahan api yang pasti akan memberi kesan kepada semua jenis barang,” jelasnya.

Justeru itu, katanya rakyat disarankan agar menolak kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang.

Kebetulan Awang berada di lokasi kejadian dan mendapati sebahagian besar dari penunjuk perasaan merupakan di kalangan kaum wanita yang menentang kenaikan tersebut.

Sementara itu, Ketua Muslimat PAS Terengganu, Safinah Jusoh juga menyifatkan kenaikan bahan api serta harga gula sebagai tidak prihatin rakyat.

Katanya, slogan ‘rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ hanya retorik semata-mata jika masalah rakyat gagal dihayati.

“Kerajaan Barisan Nasional sebenarnya tidak prihatin kepada rakyat apabila bertindak menaikan harga bahan api petrol, diesel dan gula.

“Slogan (rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan) itu hanya retorik sahaja kerana mereka (pemimpin BN) gagal menghayati masalah rakyat,” ujarnya.

Menurutnya, kemampuan kerajaan Barisan Nasional memimpin negara ini mula dipertikaikan serta wajar ditolak dalam pilihan raya akan datang.

Manakala, Setiausaha Muslimat PAS Terengganu, Raja Endun Raja Abdul Rahman mengajak rakyat sepakat menolak Umno dan kerajaan BN dalam pilihan raya akan datang.

Katanya, sebelum pilihan raya harga barang telah naik dan selepas pilihan raya pasti akan dinaikkan lagi.

“Saya minta rakyat semua sepakat dan sama-sama kita (rakyat) menolak kepimpinan Umno dan kerajaan Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Sebelum pilihan raya harga barang telah naik dan saya yakin selepas pilihan raya (harga barang) akan dinaikkan lagi,” tegasnya.

NOTA: Kerajaan boleh terus naikan apa sahaja selagi rakyat dapat ‘diBODOHkan’

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top