Politik sempit Umno-BN

Salam For Umno-BN…

Awang diberitahu bahawa PAS Terengganu mula naik angin menyelar sikap pemimpin Umno Kemaman yang masih mengamalkan politik sempit ‘ugutan’ kepada rakyat.

Jika rakyat memberi kerjasama kepada PAS dan Pakatan Rakyat meski pun dalam perkara baik bagi perpaduan masyarakat akan diambil tindakan.

Perkara tersebut didedahkan oleh Penolong Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu, Hanafiah Mat ketika melaksanakan program ‘Ops Al-Falah’ peringkat Dewan Undangan Negeri (Dun) Chukai, Kemaman, baru-baru ini.

Katanya, hampir sebahagian besar dari kalangan penduduk di perumahan Flat Kampung Dusun Nyior, Chukai tidak menyertai majlis gotong-royong perdana tersebut.

“Kami (PAS) rasa sangat dukacita kerana penduduk di perumahan flat (Dusun Nyior) ini tidak ‘turun’ (sertai) bersama dalam program (gotong-royong) ini.

“Mereka (penghuni) tidak beri kerjasama dan saya dimaklumkan bahawa mereka (penduduk) diugut pihak Umno dan JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung).

“Pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional masih amalkan politik sempit dan ‘ugutan’ kepada rakyat,” dakwanya.

Menurutnya, penduduk berkenaan ditegah oleh pihak tertentu agar tidak menyertai program anjuran PAS-Pakatan Rakyat jika tidak mahu agihan dana khas ‘dipotong’ (sekat).

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Tindakan Dewan Undangan (MTD) Chukai menjelaskan program ‘Ops Al-Falah’ kini digeruni oleh Umno-BN kerana PAS memberi khidmat kepada masyarakat dan rakyat di Terengganu.

Katanya, program kebajikan di setiap MTD di negeri ini tidak mengira fahaman politik, bangsa dan agama dilayan secara adil.

Sempena program tersebut kata Hanafiah, PAS menyediakan pelbagai aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, kenduri serta sumbangan kepada fakir miskin, anak yatim dan ibu tunggal.

“Ini (Ops Al-Falah) program baik untuk kebaikan semua rakyat dan kebajikan untuk masyarakat umumnya.

“Kenapa masih berfikiran sempit dengan melarang rakyat untuk bersama dengan pembangkang (PAS) dalam program kebajikan ini,” soalnya.

Menurutnya, operasi gotong-royong membersih kawasan perumahan flat tersebut merupakan tempat ‘kubu’ kekuatan Umno-BN di Dun Chukai, Kemaman.

Awang diberitahu, seramai 88 orang fakir miskin dan 47 orang anak yatim masing-masing menerima sumbangan dari MTD Chukai, Kemaman.

NOTA: Ada orang kata…Umno ‘dulu, kini dan selamanya’ J*H*T

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top