Kedah Terus Maju Di Bawah PAS

Salam Perjuangan Untuk Semua;

Kerajaan PAS Kedah dikatakan telah berjaya meneruskan agenda pembangunan ekonomi negeri Kedah meski pun terdapat kekangan dari kerajaan pusat.

Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Azizan Abdul Razak berkata selepas dua tahun lima bulan PAS menerajui kerajaan Kedah pembangunan ekonomi semakin subur.

Ini kerana, katanya kerajaan PAS berjaya menyakinkan semua pihak termasuk pentadbiran negeri dan rakyat di Kedah.

“Kita (PAS Kedah) juga menghadapi kekangan di peringkat pusat (persekutuan) tetapi selepas dua tahun, kita (PAS) mentadbir (negeri) pihak pusat memberi respon yang begitu positif.

“Kerjasama yang baik dengan kerajaan negeri sehingga kita (PAS) mampu menarik banyak pelabur ke Kedah.

“Jadi kita (PAS) tidak ada masalah dengan kerajaan pusat dalam meneruskan agenda pembangunan ekonomi di Kedah,” jelas.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam serta Dialog Peluang Ekonomi & Pelaburan Negeri Kedah di Nor Arfa Craf Centre (NACC), Chendering, Kuala Terengganu, tidak lama dahulu.

Ustaz Azizian menjelaskan selama tempoh dua tahun lima bulan lalu PAS Kedah lebih memberi tumpuan terhadap penyusunan pentadbiran negeri.

Bahkan, katanya agenda pembangunan ekonomi di Kedah juga diteruskan melalui dua cara yang boleh diterima oleh kedua-dua pihak.

“Selepas kita (PAS) menang dua tahun lima bulan yang lepas, kita (PAS Kedah) lebih banyak tertumpu kepada penyusunan pentadbiran negeri termasuk pentadbiran dan pembangunan ekonomi.

“Pembangunan ekonomi ini kita (PAS) ada dua cara. Pertama, meneruskan sistem atau pentadbiran ekonomi negeri yang sedia ada dan keduanya, menggunakan dasar baru pembangunan ekonomi negeri,” tegasnya.

Namun begitu, beliau mengakui bukan lalauan mudah kerana Kedah juga sama seperti negeri Terengganu yang ‘dicengkam’ oleh kerajaan Umno-BN sejak sekian lamanya.

“Walau bagaimana pun, kita (PAS) tidak mendapat laluan mudah kerana Kedah macam juga dengan Terengganu dahulunya ‘dicengkam’ oleh Barisan Nasional sejak lebih 52 tahun.

“Dalam masa dua tahun lebih ini kita (PAS) cuba menyakinkan semua pihak, menyakinkan rakyat, menyakinkan pihak pentadbiran bahawa kita (PAS) mampu meneruskan kerja-kerja untuk membina negeri,” ujarnya.

Kelihatan bersama pada majlis tersebut Setiausaha Agung PAS, Dato’ Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Harun Taib, Timbalan Pesuruhjaya (I) PAS Terengganu, Dato’ Abu Bakar Chik serta Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top