PAS tumpu 32 Dun Terengganu hadapi PRU ke-13

Salam Reformasi Untuk Semua;

PAS Terengganu dikatakan telah memberi tumpuan terhadap kesemua 32 Dewan Undangan Negeri (Dun) di negeri ini termasuk lapan kawasan parlimennya.

Hingga kini, PAS Terengganu berpuas hati dengan segala persiapan jentera parti di setiap peringkat Dun-dun yang dilawati sejak setahun lalu.

Sekali-sekala tu, risau juga Awang mendengarnya bukan tidak yakin tetapi sekadar peringatan khususnya kepada pimpinan PAS Terengganu kita hari ini.

Jika bercakap, kita mesti berfakta serta melihat dengan realiti rakyat di bawah agar kita tidak dikatakan orang kelak ‘bercakap tidak setupa bikin’. Itu yang Awang termasuk rakyat umumnya tidak mahu lihat.

Sesungguhnya, hari ini Umno Terengganu serta kepimpinan Menteri Besarnya, Dato’ Seri Ahmad Said sentiasa bergolak sejak Mac 2008 lagi hingga sekarang.

Malah, rakan-rakan dalam Umno-BN sendiri pun tidak yakin krisis tersebut boleh jadi baik dan aman damai tanpa rasa sengketa lagi antara dua kumpulan besar itu antara Idris Jusoh dengan Ahmad Said.

Bawalah datang ‘tok bomoh’ dari Kuala Lumpur sekali pun tidak menjadi bahkan lebih teruk hendaknya. Penyakit ‘sawan gila babi’ kata orang Umno sendiri yang tidak bersetuju dengan senario tersebut.

Apa tidaknya, datang TPM Dato’ Seri Muhyidin Yasin untuk berubat kononnya….pun orang tua itu diboikotnya dan tidak hadir ke majlis yang diadakan. Lantik Naib Presiden Umno, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Husain jadi Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu, pun tidak jadi apa-apa.

Dan baru-baru ini, ura-ura PM Najib hendak rombak kabinet dan tukar semula struktur Pengerusi Umno Negeri-negeri pada akhir November atau awal Disember 2010 lalu pun tidak menjadi kerana bersebab.

Dengar cerita dari mulut pemimpin Umno yang boleh dipercayai..tak jadi rombok pasal Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, mungkin tidak lama doh. Dan jika dibuat pertukaran haru-biru dalam Umno-BN semakin teruk.

Tambah pula, orang tua nombor 1 dalam Malaysia hari ini yang memperkenalkan slogan 1Malaysia pun tidak berapa sihat kerana menghadapi sejenis penyakit kronik dan agak kronik. Mudah-mudahan dipanjangkan umur untuk dia lihat jatuhnya kerajaan Umno-BN dalam PRU ke-13, kelak.

Awang lihat bantera Umno-BN ini lambat-laungnya akan pecah dan rakyat tidak ada pilihan lagi untuk selamat melainkan turun dan naik ke bahtera Pas dan Pakatan Rakyat.

Sesusngguhnya, rakyat tidak ada pilihan dan telah remuk hati untuk bersama menyokong dan mengundi Umno-BN. Tetapi, nampaknya rakyat dan pengundi Umno dan ‘atas pagar’ juga semacam masih tidak bersedia untuk mengundi PAS-Pakatan Rakyat.

KENAPA…? Apa yang Awang diberitahu dan maklumat golongan pengundi seumpama itu sebenarnya ingin melihat calon-calon PAS dan Pakatan Rakyat. Kenapa pula dengan calon?

Sedangkan PAS mendakwa mempunyai calon-calonnya yang ramai. Pelapis-pelapis yang hebat-hebat. Tetapi kenapa rakyat dan pengundi masih sangsi?

Kata mereka, kata golongan ‘atas pagar’, kata penyokong Umno yang ‘longgar-longgar’ itu mereka akan buat undi protes dengan tidak lagi mengundi Umno-BN. Tetapi, mereka juga tidak akan mengundi PAS-Pakatan Rakyat jika tidak kena pada calonnya.

Oleh itu, Awang harap pimpinan PAS Terengganu juga kena ambil berat pandangan serta pendapat golongan tersebut. Pimpinan sedia ada ini bukan tidak hebat, bukan lekeh tetapi cubalah beri peluang kepada pimpinan yang tidak ada masalah dan yang rekodnya bersih.

Awang tidak kata rekod pimpinan sekarang ini buruk tetapi kata mereka, rakyat kenal dari A to Z jika pimpinan lama sedia ada terus ke depan dan menjadi calonnya.

Kata Timbalan Pesuruhjaya (II) PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut beliau berpuas hati dengan prestasi PAS di 32 Dun-Dun Terengganu ini.

“Alhamdulillah, ini lawatan terakhir kita (PAS) dan selesai 32 Dewan Undangan Negeri (Dun). Kita (PAS) bermula di Dun Kota Putra, Besut dan berakhir di Dun Hulu Besut ini.

“Kita (PAS) tumpu kepada semua 32 Dun di Terengganu ini. Maknanya, seluruh negeri Terengganu termasuk di lapan kawasan parlimen,” ujarnya selepas Mesyuarat Dewan Harian PAS Terengganu di Felda Tenang, Hulu Besut, baru-baru ini.

Menurutnya, PAS Terengganu berpuas hati dengan persiapan jentera parti bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Katanya, petugas parti sedang melakukan persiapan dengan mengaktifkan bilik gerakan termasuk membuat pendaftaran pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Pertama (lawatan) dapat melihat serta meninjau tentang tahap persiapan dan perkembangan gerak kerja yang dilakukan di Dun-dun seluruh negeri Terengganu.

“Keseluruhannya, kita (PAS) rasa puas hatilah kerana jentera kita (PAS) telah pun digerakkan. Mereka (petugas parti) bersedia untuk bekerja ke arah mempersiapkan lagi jentera parti.

“Insya’Allah, kita (PAS) rasa dalam menghadapi pilihan raya akan datang ini, kita (PAS) mampu untuk memberikan suatu kekuatan yang lebih mantap di seluruh negeri Terengganu,” ujarnya.

Sementara itu, Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali berkata PAS Terengganu berusaha menggerakkan semua lajnah-lajnah serta portfolionya.

Menurutnya, PAS Terengganu juga telah menyiapkan draf ‘road map’ (peta jalan) termasuk dalam perkara berkaitan manifesto pilihan raya.

“Road Map (peta jalan) ini sudah pun kita (PAS) bentangkan dari segi drafnya. Isu-isu penting dalam ‘road map’ itu pun telah kita (PAS) kemukakan.

“Termasuk dalam perkara yang berkait dengan manifesto.‘Road Map’ ini iaitu kita (PAS) berusaha untuk menggerakkan semua lajnah-lajnah dan portfolio yang kita (PAS) bentuk supaya semuanya dalam keadaan siap sedia untuk menghadapi pilihan raya ini.

“Road Map ini bukan sahaja untuk peringkat negeri sebenarnya tetapi akan diperturunkan ke peringkat yang lebih bawah sehingga ke Dun dan cawangan,” jelasnya.

Menurutnya, salah satu agenda PAS dalam lawatan tersebut mengadakan dialog dengan para petugas di peringkat akar umbi.

Apa yang penting, katanya rumusan dari program lawatan ke Dun-dun tersebut mempunyai kesan yang positif kepada Dun dan cawangan PAS di seluruh negeri.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top