PAS jadi rujukan Gerakan Islam

Salam Untuk Semua;

Hari ini orang mula melihat peranan perjuangan PAS melalui pendekatan pilihan raya menjadi semakin penting baik di peringkat nasional mahu pun internasional.

Bahkan, Parti Islam Se-Malaysia (PAS) juga menjadi tempat rujukan semua Gerakan-gerakan Islam yang ada pada hari ini kerana pengalaman berharga PAS selama menyertai pilihan raya di negara ini.

“PAS kini menjadi semakin penting peranannya di peringkat nasional dan internasional. Gerakan-gerakan Islam yang besar dan tersohor mula menjadikan PAS sebagai rujukan penting dan pimpinan PAS diminta menulis khazanah pengalaman perjuangan kita (PAS),” kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayob.

Beliau berkata demikian ketika membentang kertas kerja bertajuk ‘Islam Adil Untuk Semua’ Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden PAS, di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Terengganu, di Kuala Ibai, baru-baru ini.

Menurutnya, pimpinan PAS diminta menulis tentang uslub serta pengalaman parti mengenai pilihan raya.

Malah, katanya PAS dilihat oleh rakan-rakan dalam Gerakan Islam menjadi gerakan yang paling ungul dan berwibawa.

“Pemimpin kita (PAS) diminta menulis kertas-kertas penting mengenai uslub dan pengalaman kita (PAS) mengenai pilihan raya.

“Walau pun Gerakan Islam Ikhwan di Mesir lebih awal menerbitkan buku-buku penting yang kita (PAS) jadikan teks usrah kita (PAS).

“Tetapi hari ini, PAS dilihat oleh rakan-rakannya dalam Gerakan Islam menjadi gerakan yang paling ungul dan berwibawa,” ujarnya.

Menurutnya, PAS mempunyai pengalaman yang luas dalam arena pilihan raya di negara ini serta tidak mengenal erti putus asa.

Katanya, jatuh bangun PAS pernah ditipu hingga ke Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 kerana itu merupakan pendekatan paling bijak.

“PAS memasuki pilihan raya, jatuh bangun kita (PAS) pernah ditipu. Kita (PAS) tidak pernah putus asa sehinggalah pilihan raya ke-12.

“PAS tetap menyertai pilihan raya kerana Syura PAS menetapkan itu (pilihan raya) adalah pendekatan paling bijak,” jelasnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata tajuk ‘Islam Adil Untuk Semua’ dipilih disaat PAS memainkan peranannya yang begitu penting bersama dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

Katanya, PAS dapat meneruskan cita-cita perjuangan disaat Umno dan komponen Barisan Nasional menghadapi masalah dalaman parti masing-masing.

“PAS hari ini alhamdulillah, dapat berdiri dengan gagah dan melangsungkan cita-cita perjuangannya.

“Disaat kita (PAS) melihat pelbagai masalah yang melanda dan kita (PAS) yakin dan percaya keporak-peranda semua anggota-anggota parti dalam Barisan Nasional (BN),” ujarnya.

Menurutnya, PAS mempunyai dua buah negeri dalam menjana kekuasaan serta menjadi rakan kongsi yang penting di Selangor.

Justeru itu, katanya PAS boleh menterjemahkan bahawa Islam yang menjadi dasar perjuangan parti mampu dilihat berlaku adil kepada semua kaum, agama dan bangsa.

0 comments:

 
Powered By Blogger | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top